قصه جوازه علي ما تفرج

 

اللي حصل ده كله كانت رحمه اخته سمعت نص الكلام وهي واقفه على الباب

نزلت جري تقول لامها ا

امها اول ما سمعت الكلام اتجننت بنت يا رحمه يعني اخوك اتجوز نادين على لوجي في يوم دخلته

ده انا هاطلع اسود بخته 

كان هو وصل البيت  ورجع فضل قاعد في الصاله وماسك تليفونه ولا في دماغه لوجي ولا عيط لوجي متفاجئ بخبط على الباب 

اسد مين اللي هيجيء لنا الساعه دي 

ام اسد.. افتح يا اسد افتح انا امك

الاسد فتح الباب لامه وقال لها في حاجه ولا ايه يا ماما

امه  بعصبيه وهي تخبطه على كتفه انت يا اسد تعمل فينا كده ابوك لو عرف الكلام ده هيروح فيها

 

اسد بتعجب انا عملت ايه يا ماما فهميني انا مش فاهم حاجه 

ام اسد ادخل نادي لي امراتك بس لوجي وانا افهمك 

اسد بس لوجي هو انا متجوز حد غيرها ولا ايه يا ماما 

امه انت ادرى بحالك ادخل يلا نادي لي امراتك 

في الوقت ده اسد حاس بلا  اتاكد ان لوجي حكت لامه حاجه 

فتح عليها باب الاوضه ودخل عليها وهو متعصب وشدها من شعرها بشده 

وقال لها بصوت يشبها فحيح الافاعي ضحكتيني لامي انت قلت لها ايه انطقي

لوجي ما عملتش حاجه والله

اسد بعصبيه هاشوف انت عملت ولا ما عملتيش بس يا ويلك لو كنت عملت ولا قلت لماما حاجه 

غوري غيري هدومك واغسلي وشك عشان امي بره واحط لك شويه حاجات في وشك كده قصده مكياج

 ويلا عشان تطلعي معي وطبعا مش محتاجه افكرك بالابتسامه

هزت راسها دليل على الموافقه ودخلت فعلا غيرت هدومها ولبست بيجامه وخرجت مع اسد علشان تقابل امه

بس هم الاثنين خرجوا من الاوضه لقوا  امه ونادين قاعدين بره الصاله

عايزه أطلق

يوم ما تتجوز شخص يطلع بيحب واحده ثانيه ام اسد مالك يا لوجي ساكته ليه في حاجه مزعلاكي

وهي تنظر الاسد لا يا طنط كويسه ما فيش حاجه ما فيش حاجه بس انا تعبانه شويه

ام.اسد.الف سلامه عليكي يا حبيبتي مالك

لوجي..مفيش شويه صداع 

اسد تقدر تدخلي ترتاحي

لوجي.. بعد اذنك انا هدخل ارتاح شويه ام اسد وماله يا حبيبتي تفضلي ودخلت لوجي الاوضه وقفلت الباب واترمت على السرير وفضلت تعيط بصوت غير مسموع من اللي اسد بيعملوا معاها .

في الخارج

مراتك مالها شكلها مش مبسوط اسد كويسه وامي ما فيهاش حاجه

ام اسد. ونادين كانت هنا بتعمل ايه يا اسد جايه لك يوم دخلتك ليه

اسد.. ما فيش يا امي كانت جايه تبارك لي

ام اسد يا ابني مراتك غلبانه حبها وعيش معاها خلي بالك منها

اسد..حاضر يامي 

طيب انا هنزل بقى وهسيبكم 

اسد خليك يا امي قاعده

ام اسد.لا كفايا كده انا هنزل ولما باباك يجي هبقى اجيبه ونطلع