زوجتي الفلاحة بقلم كوثر علي


وبركاته
دكتوره مها ...انا بعتذر لحضرتك
يادكتور عمار اني دخلت أثناء
محضرتك بس الأمر جدي شويه
عمار ..ولا يهمك يادكتوره انتي
تدخلي ف اي وقت بس ايه هو
الأمر الجدي
دكتوره مها..ف حد من طالباتك
المبجلات سرق من مكتبك
نسخه م الامتحان
عمار .. ازاي حضرتك دا يحصل
معتقدش أن ف حد فيهم يعمل
كدا
دكتوره مها..هو دا الا حصل
ولولا ان ف طالبه شافتها وهي
بتدخل ويلغتني الطالبه
الغشاشه دي كانت سړقت
مجهود زمايلها
عمار ...بس مين دي الا عملت كدا
دكتوره مها...الا سړقت اوراق
الامتحان طالبه
اسمها ..فاطمه
فاطمه متفاجئه..انااا!!!حضرتك بتقولي ايه انا مسرقتش حاجه
دكتوره مها...يعني لو فتشت شنطتك مش هلاقي فيها حاجه
فاطمه.. اكيد مفيش حاجه
عمار...اكيد ف سوء تفاهم حضرتك
دكتوره مها..اتمني كدا يادكتور عمار وريني شنطتك كدا
فاطمه... اتفضلي
تقوم دكتوره مها بتفتيش الشنطه وتمسك الورق
دكتوره مها.... ورق اي داا
فاطمه ..معرفش دا مش ورقي
تقوم دكتوره مها بفتح الاوراق
دكتوره مها... مش دي اوراق الامتحان يادكتور عمار
عمار مصډوما...ايوا فعلا دي اوراق الامتحان
دكتوره مها... اتفضلي قدامي ع مكتب العميد ياطالبه
فاطمه پبكاء ... انا والله معملتش حاجه ومعرفش الاوراق دي جت هنا ازااي
دكتوره مها... انتي هتستعبطي اسمعي

الكلام وامشي قدامي
كملو انتو امتحانكم ياولاد كإن مفيش حاجه حصلت بعد اذنك يادكتور عمار
لتخرج هي وفاطمه متوجهين الي مكتب عميد الكليه
دكتوره مها.. السلام عليكم يادكتور
العميد.. وعليكم السلام يادكتوره اتفضلي
دكتوره مهاا...الطالبه دي لازم تتفصل م الكليه فورا
عميد الكليه...فاطمه ! ليه
دكتوره مها... الطالبه دي سړقت اوراق الامتحان من مكتب دكتور عمار ف حد من زمايلها شافها وجه بلغني ولما فتشت شنطتها لقيت فعلا فيها الاوراق بتاعت الامتحان
فاطمه...والله ما عملت كدا انا مش عارفه مين الا حطلي اوراق الامتحان ف شنطتي
ف قاعه المحاضرات
عمار... انا اسف ياجماعه علي الا حصل كلو يحتفظ بورقه الاسأله معاه الامتحان يعتبر لاغي واعتبروها مراجعه
ويخرج عمار متوجهاا الي مكتب العميد
في مكتب العميد
العميد... انا مكنتش متوقع منك كدا خصوصا انك من عيله محترمه وعمك اعز من اخ ليا
انا مضر افصلك م الكليه لاني معنديش طلاب بالاخلاق دي ف الكليه بتاعتي
فاطمه وقد اڼهارت تمام والله ماعملت حاجه ليه مفيش حد فيكم عايز يصدقني
عمار... ممكن ادخل
العميد..اتفضل يادكتور
عمار .. ممكن اعرف يادكتوره مها مين الا بلغك أن فاطمه معاها اوراق الامتحان
مها.. انا مينفعش اقولك اسم الطالبه الا قالتلي يادكتور عمار
عمار .. وايه السبب
مها.. انا وعدت الطالبه أن اسمها مش هيتذكر ف الموضوع
عمار .. انا شايف يادكتور شوقي
أن الموضوع دا المفروض
يبقي مفيهوش غموض لان
ممكن طالب بري يتعاقب علي
حاجه مش عاملها
دكتوره مها...هو فين الطالب
البري يادكتور عمار انت مصدق
شويه الدموع دول دا كهن بنات
عمار منفعلا.. دكتوره مها لو سمحتي متتكلميش مع حد من طالباتي بالطريقه دي
ثم إنك تلاقي الاوراق ف شنطتها دا
مش دليل ممكن يكون حد حاطتهم ليها ف الشنطه
مها...هههه ومين بقاا الا هيحطلها الاوراق ف الشنطه بتاعتها شكل حضرتك بتابع افلام كتير يادكتور
عمار... والله انا شايف أن احنا مش بالساهل نضيع مستقبل حد بسهوله يادكتوره
العميد... قصدك ايه يادكتور عمار 
عمار .. انا شايف يادكتور أن احنا نفرغ كاميرات المراقبه الا قدام مكتبي
العميد ... وانا موفق
ليقومو بتفريغ الكاميرا
ليتفاجئو ب
عمار ... مش دي سلوي
دكتوره مها... متفاجئه ايوا هيي
عمار شفتي بقا يادكتوره انك كنتي هتظلمي حد برئ وانا متاكد ان هي الطالبه الا بلغتك أن فاطمه سړقت اوراق الامتحان
دكتوره مها...ايوا فعلا يادكتور عمار
فاطمه... هي ازاي تعمل كدا ازاي ف ناس بالحقد دا
دكتوره مها.. انا اسفه يابنتي
فاطمه.. ولا يهمك..
خرجت فاطمه الي الخارج
قامت اداره الكليه بإستدعاء سلوي وموجهتها بالصور والفيديوهات
وتم فصلها من الكليه
ف الخارج
فاطمه... سلواااا
وقفت سلوي ونظرت لمصدر الصوت
سلوي .. ناااعم
فاطمه ... ليه تعملي معايا كدا ليه تحطيني ف الموقف داا ليه 
انا معملتش معاكي حاجه وحشه
سلوي.. بطلي بقا تمسلي انك بريئه وطيبه
فاطمه .. لا انا مش بريئه ولا طيبه 
وتقوم بصفعها قلم لتترنح ف وقفتها
سلوي... انتي بتمدي ايدك عليا ياحيونه
فاطمه انتي الا حيوانه ومعندكيش ضمير
سلوي... هندمك ع القلم دا جامد اوي مش واحده فلاحه تمد ايدها عليا
رؤي .. الفلاحه دي مش حقوده والصفار بياكلها من جوا زيك
يلا نحضر بينا يافاطمه
فاطمه... يلا
ف مكان اخر
سلوي... انا عايزا منك خدمه
سعيد .... انتي تؤمري ياحبيبتي
سلوي.... انا ف بنت مدايقاني ف الجامعه وعايزا اعلم عليها
سعيد... تعلمي عليها ازاي يعني
سلوي... عايزاك ټخطفهاا
سعيد ... ايه !! انتي مجنونه
سلوي بإستغلال ...انت مش قلتلي انك ممكن تعمل اي حاجه عشان خاطري
سعيد ... قلتلك بس دي فيها كلابوش
سلوي... خلاص مش عايزا منك حاجه
سعيد... استني بس متزعليش هعملك الا انتي عايزاه
سلوي...هتخطفها النهارده وهي طالعه م الكليه
سعيد... . واسمها ايه
سلوي ... اسمها فاطمه
بعد انتهاء اليوم الدراسي
رؤي... عمار رن عليا وقالي انو عندو اجتماع مهم واضطر يمشي
فاطمه... كنت عايزا اتشكرو ع الا عملو معايا انا مش عارفه من غيركم كنت عملت ايه
رؤي.. يابنتي انتي طيبه وتستاهلي كل خير ومتستاهليس حاجه وحشه تحصلك
فاطمه.. انتي لطيفه اوي يارؤي
بقولك صحيح انا كنت عايزا اعدي ع المكتبه اجيب كتاب من هناك
رؤي ... خلاص يلا بينا
الحارس... ف حد بيسال عليكي برا
فاطمه... بيسال عليا انا
الحارس ...ايواا
رؤي... روحي انتي هاتي الكتاب وانا هشوف مين عايزك علشان منتاخرش
فاطمه .. تمام مش هتاخر عليكي
رؤي امام البوابه
رؤي هو مين الا كان عايز فاطمه
الحارس.. الجدع الا واقف هناك داا
رؤي .. حضرتك كنت عايز حاجه
ليقوم رجال سعيد بضربها ع
راسها لتقع مغشيا عليها ويضعوها ف السياره
ويهربو مسرعين
حاول حارس الأمن اللحاق بهم
ليقومو بضربه بالسياره
حراس الامن يرقدون مسرعين
ولكن لم يقدر اي منهم انقاذ
الموقف
لتخرج فاطمه هو في ايه هناا
احد الحاراس... ف حد ضړب
استاذه رؤي
ع دماغها وحطها
ف العربيه وضړب واحد من الأمن وهرب
فاطمه... ازاي دا يحصل
انا لازم اتصرف لتفكر سريعا
انا معايش رقم عمار لازم يعرف
علشان يتصرف
لتقوم بالاتصال علي عمها
الوو
العمده... ايوا يابنتي
فاطمه... معلش ياعمي ممكن
تقولي علي عنوان شركه عمار
العمده. عنوان الشركه ف ...........
هو في حاجه يابنتي
فاطمه.. هفهمك بعدين ياعمي
سلام وتقوم بغلق الهاتف
فاطمه.. تاكسس خدني ع
العنوان داا...............
السائق... تمام اركبي
بعد 15 دقيقه
السائق.. وصلنا
تنزل فاطمه من التاكسي
وتدلف الي الشركه
فاطمه ... عمار عمار
السكرتيره.. استني يااستاذه 
استاذ عمار عندو اجتماع مهم
لم تعرها فاطمه اهتمام ودخلت
الي المكتب
ليتفاجئ بها الموجودين
فاطمه... عمار رؤي اتخطفت
ليهب عمار واقف انتي بتقولي ايي
في ذلك الوقت
يقود سامح سيارته متوجها إلي الشركه
سامح لنفسه... انا اتاخرت اوي ع الاجتماع
ليخبط به سياره مسرعه
لينزل سامح من سيارته.. انت
يابني ادم انت ماشي بسرعه
كدا ليه
سعيد بتوتر... احنا اسفين معايا
اختي دايخه ومستعجل علشان
موديها المستشفي
لينظر سامح بالسياره يتفاجئ
ب...........
البارت 8
زوجتي_الفلاحه
عمار ... رؤي انا خارج
رؤي ... رايح فين
عمار.... انا خليت حد من رجالتي
ف الشركه يعرفلي طريق سلوي
وانا هروحلها اعرف اذا كانت
هي فعلا الا ورا الخطڤ ولا لا
رؤي ... ياعمار بلاش تروح بلغ
البوليس
عمار... هبلغ البوليس اقولهم اي
يارؤي اقولهم تعالو اقبضو
عليها علشان انا شاكك فيها
رؤي... طيب خلي بالك من
نفسك
عمار ... سلام
في مكان آخر
سلوي.... ازاي تفشل ف حاجه زي دي انت فاشل
سعيد... بقولك الواد كان يعرفها 
والحمدلله إني عرفت اهرب
قبل ما يقبضو عليا
سلوي... يقبضو عليك !! حتت
ولد يشلفط لوح زيك بالطريقه
دي انت حتت تافه غبي غبي
عرفت بقا انا لايمكن ابص
لواحد زيك ليه
سعيد يصفعها بالقم... اخرصي
بقااا
سلوي... انت بتمد ايدك عليا
ياحيوان
يشتبكو الاثنان سوياا
لقوم سعيد بطرق راسها بالحائط
ليفيق سعيد من تلك الحاله...
سلوي سلوي ردي عليا
سعيد .... سلواااااا
انا لازم امشي من هنا لازم
امشي فوراا
بعد 10. دقائق من الحاډث
يقف عمار امام الشقه
يحاول طرق الباب ليجده
مفتوح
يدلف الي الشقه 
يري سلوي 
ليقترب منها عمار ليتفحصها ويعرف اذا كانت علي قيد الحياه ام لاا
ليدخل البوليس ف تلك اللحظه
الضابط... ارجع لورا وارفع ايديك لفوق
عمار... ثواني هشرحلك
الضابط.. ارجع لورا وارفع ايدك لفوق
ليرجع عمار عده خطوات
الضابط يعطي اوامر لأحد العساكر فتشوو
العسكري... تمام يافندم
الضابط يوجه كلامه لشخص ماا
شفت الشخص دا قبل كداا
المجهول... لا يافندم انا اول مره اشوفو هنا
انا اول ماسمعت صوت خناق وسمعت صوت انسه سلوي عالي وهي بتتكلم مع حد وسمعت صوت صويتها اتصلت بالبوليس مشفتش الشخص الا كان معاها ف الشقه
الضابط..تمام
العسكري ...معهوش حاجه يافندم
تم الاتصال بالاسعاف وتحريز المكان
ف قسم الشرطه
رؤي... ممكن ادخل اشوف عمار
العسكري.. الباشا دلوقت بيستجوبو مينفعش تدخلي دلوقتي
رؤي بإنهيار انا قولتلو متروحش هناك حذرتو
سامح... متعمليش ف نفسك كدا يارؤي
رؤي... بس بس انا الغلطانه اني ممنعتوش
لترقض اليهم فاطمه
فاطمه بدموع... عمار فين
رؤي ... جوه بيستجوبوه
سامح... انا مش عارف بس ازاي

عمار ممكن يعمل كدا
فاطمه بإنفعال... عمار لا يمكن
يعمل كدا اكيد ف حاجه غلط ف الموضوع
بعد 20 ساعه
لو عايزين تدخلو تشوفو المتهم اتفضلو معاكم 5 دقايق
ليرقض الجميع داخل الغرفه
لتحتضنه رؤي
فاطمه... انت كويس
عمار .. كويس الحمدلله
سامح.. شده وتزول ياصاحبي
عمار .. إن شاء الله
فاطمه ... اي
الا حصل ياعمار ايه الا وداك هناك
سرد لهم عمار الحكايه
العسكري... الوقت خلص اتفضلو برا
فاطمه.. ممكن ثواني
العسكري... اتفضلو اطلعو براا
ليخرج الجميع الي الخارج
فاطمه...احنا لازم نعمل حاجه
رؤي ... هنعمل اي بس
فاطمه... اول حاجه لازم نكلم محامي
والد عمار ... انا كلمت اكبر محامي ف البلد لعمار
لتنظر فاطمه لمصدر الصوت
رؤي... دا بابا
فاطمه.. اهلا ياعمي
الاب .. اهلا
لينتهي اليوم ويعود كلا منهم
الي منزله بعد أن أمر الضابط
بحبس عمار اربعه ايام علي زمه
التحقيق
فاطمه... انا لازم اساعد عمار انا
السبب ف انو يبقي ف السچن
دلوقت
لتحاول فاطمه استدراج اصحاب سلوي
ولكن لم يعطيها احد معلومه مفيده
تسهر طوال الليل لتحاول جمع
اي ادله لبرائه عمار
وتجميع الخيوط
بعد أن طلب محامي عمار
بتأجيل القضيه عده مرات حتي
يتمكن من ايجاد دليل قاطع
حتي مر علي حبس عمار ثلاثه اشهر
في تلك المده تخرجت فاطمه
ورؤي من الجامعه
وكان يبحث سامح
ورؤي وفاطمه عن سعيد او اي
خيط يوصلهم له
رؤي... معاد الحكم النهائي بكرا
واحنا لسه واقفين عند نقطه الصفر
فاطمه... اكيد هتتحل ربنا
مبيرضاش بالظلم ابداا
ياتي يوم الحكم الجميع ف
المحكمه ماعدا فاطمه
رؤي... هي فاطمه مجتش ليه
سامح... مش عارف يمكن مش
قادره تشوفو وهو ف الوضع دا
لتبدأ المرافعه
محامي المجني عليها
سيدي القاضي حضرات الساده
المستشارين أن المتهم كان له
عداوه مع المجني عليها بشهاده
جميع زملائها ف الجامعه وقام
بتردها اكثر من مره ومنعها من
حضور محاضراته
بعد ما المتهم طرد موكلتي أكثر
من مره كمان اتهمها بسرقه احد
امتحاناته ياسياده القاضي
وادي ذلك إلي فصل المجني
عليها الجامعه وف نفس اليوم
تعرضت اخت المتهم للخطڤ
وقام المتهم بتحريز محضر ضد
المجني عليها بيتهمها فيه
بتحريض احد الاشخاص
لخطڤ شقيقته ومستكفاش
بكدا ياسياده القاضي لا. دا
خلي احد موظفينو يعرفلو
مكان المجني عليها وراح
المتهم مكان حدوث الچريمه
.. وحدث مشاده كلاميه بينهم
بشهاده احد الجيران الا قال ف
تحقيق النيابه انو سمع المجني
عليها وهي بتزعق هي وشخص
تاني وبعدين سمع اصوات
صړاخ وبناء عليه طلب
البوليس
وانا اطالب بتوقيع أقصي عقوبه
علي المتهم ليتعظ كل من
سولت له نفسه للتجرؤ علي
القانون وتقمص دور القاضي
ومحاكمه الناس
وبعد مرافعه..
محامي المجني عليها
قاضي الحكم بعد المداوله
رؤي ... عمار انت كويس
عمار ... فاطمه فين
رؤي ... مش عارفه
عمار ... ازاي تتأخر ف يوم زي
دا انا عاملها توكيل بالمرافعه
عني
بعد 15 دقيقه
القاضي ... حكمت المحكمه
حضوريا
علي المتهم
فاطمه... لحظه ياسياده القاضيي
القاضي .. مين حضرتك
فاطمه... انا