حكاية زوجتي الجديدة !! قصة العجوز المخدوع


لا يسمع واصيبوا جسده بالفزع
فلا يقترب
وإن اقترب خا ب
وان خاب غ اب
وان غاب ارت عد
واسكنوها لتمتنع
لترى عذ ابا مس تعر
ليستحيل اللقاء اليسر
فلا تدنوه وبال ذعر تبتعد
الساعة الساعة
العجل العجل..
وقتها فتحت عليه باب الأوضة فكان قدامه مجمرة مول ع فيها كام شمعة وحواليه هو والمج مرة رسمة عالارض
بلون أح مر وفي كل زاويه من زواياها مرسوم حاجة زي هي كل عظم ي وقدامه عالحيطة رسمه شكلها قريب أوي من الش يطان اللي كان بيظهر لرباب وتحتها صديري انا متأكد إنه بتاعي وحاجه حريمي اكيد من أتر رباب
فلما فتحت الباب عليه انت فض واقف وعينيه ح مره كإن فيها ډم
ماكنتش عارف انا اللي خا يف منه ولا هو اللي خاي ف مني لكن مافكرتش وطلعت مسډسي من جنبي ووجهته ناحيته
_بتعمل لابوك اعمال يا فاجر
فلقيته ساعتها بيقرب مني ولسه رايح ينطق ويقول انت فاهم غلط يا حج
فض غطت عالز ناد عشان الطلقة تيجي في بطنه..
وساعتها دخل بسرعة الواد اللي كان معايا
ايه اللي عملته دا يا حج!!
كنت وقتها مش في وعيي وبنهج وانا منفعل والمسډس وقع من ايدي
لكن الواد اللي معايا اتصل بالاسعاف ودارى المسډس وطلعنا ع المستشفى
الواد محمد اتلحق ولما فاق وفي التحقيقات قال إني كنت بنضف مسډسي المرخص وهو معايا فطلعت طلقة صابته
وقتها كان دمي برد صحيح لكن كنت لسه عايز اعرف منه كل الحكاية
فتاني يوم كنت عنده وطلعت امه وأمي واخواته
البنات وطلبت منه يحكيلي الحكاية كاملة فقال
_ايوه يابا أنا غلطت مع رباب لكن اللي شفتني وانا بعمله ماكانش بسبب غلطي
انا بعد ما غلطت معاها وبدأت أتهرب منها فضلت تلاحقني لغاية ما فقدت الأمل فيا وكنت

خلاص نسيت الموضوع لغاية ما انت جيت تبلغنا قبل جوازك منها
بيومين انك هتتجوزها ماحسيتش انت يابا انك كنت مستعجل أوي في
حوار الجوازة دي المهم مستعجل ولا مش مستعجل انا كنت خ ايف اقولك الحقيقة كلها
خا يف تطردني من الدار وتتبرى مني او تغصب عليا اتجوزها او بمعنى أصح ماكنتش متخيل رد فعلك هيكون ايه فكنت كل اللي بعمله اني عمال اقولك ماينفعش
ماينفعش لغاية ما قبل جوازك بيوم جالي تليفون من راجل د جال من البلد اللي جنبنا
_محمد ابن الحج زين
ايوه انا
_ابوك هيتجوز بكرة رباب بنت فتحية
وانت مال اهلك
_ابوك معقود عليه عمل وسوسة بالعشق عشان يتجوز البت رباب ولو عايز حل عندي الحل بس تمنه عشر بكاوي..
وساعتها ماكدبتش خبر وروحتله عشان يقولي ان دجال
غريب هو اللي عقد عليك سحر الوسوسة بالعشق طب ليه ام رباب عقدته عليك انت مش عليا قال لي انه مايعرفش يمكن شغل ك يد ويمكن كانوا شايفين انك هتبقى اسهل مني في العقد طب جابوا اترك منين
مايعرفش..
المهم انه قال لي انه د جال غريب وهو عرف بالعقد دا لكن انا ماكانش فارق معايا دج ال غريب ولا قريب ولا هو نفسه اللي عاقد المهم ان كلامه وافق
احساسي انت ماكنتش شايف نفسك يا ابا انت ماكنتش ط ايق حد يعارضك ولا يكلمك في الموضوع ودا كان مزودخ وفي اني اصارحك
فسألته على الحل فقال إنهم عم لولك ال عمل ومش هيتحل الا بح رقه والعمل مع ام رباب وعمرها ما هتظهره
لكن كان في حل تاني واللي دفعت فيه العشر بكاوي وهو إني لمدة سبع ليالي من ساعة أول ليلة تحاول ټلمسها أجي وأعز م العز يمة اللي انت شوفتها واللي
جه رسمهالي وارددها كل ساعه مرة والسبع
ليالي يكونوا ليلة بعد ليلة يعني أعزم ليلة وأفوت ليلة وكانوا متوافقين مع الليالي اللي انت بتروح
تبيت فيهم هناك عند رباب ومن بعد الليلة السابعة هيتحول رغبتك فيها لكره
ساعتها ك شرت في وشه
اوعى تفتكر اني بكدة هرضى عنك الحړام بيفتح سكك للحرام وتفضل تدخل من سكة ل سكة ل سكة لحد ما تتغرس فيه لغاية رقب تك زي ما انت اتغ رست
وسيبته بعدها ومشيت وروحت على أم رباب وأول ما قعدت معاها بصيت لها في عينيها
_ انتي اكيد عرفتي ان ابني هو اللي كان عا مل الع مل ليا انا وبنتك وانا كمان عرفت بال عمل اللي
انتي عملتيه وعاذرك رغم اني ماعرفش اتحل عني ولا لسه لكن اللي بقيت فيه دلوقتي اكبر من اي
عمل 
كانت رايحة تنطق فقاطعتها
_ماتقوليش حاجه انا عرفت كل حاجة الد جال اللي هيساعدك ممكن يقر عليكي لو غيرك هيد فعله اكتر وممكن يفضل يبتزك طول العمر لكن ما علينا من كل دا بنتك هتفضل على اسمي ست شهور اه وبعدها هطلقها ومش هيتقال بين الناس ابدا اني مادخلتش بيها واهي هيبقى اسمها مط لقة وكانت متجوزة من راجل كبير
والبيت دا هكتبه باسمكم تعويض عن قلة ادب ابني واللي هنتفق عليه هو اللي هيتنشر في البلد..
اولا ابني وبنتك ماكانش بينهم
اي حاجه في يوم من الايام والا ماكنتش انا اتجوزتها ودا مش حفاظا على سمعة ابني الفاجر دا حفاظا على سمعة بنتك وسمعتي انا
لكن بعد كام شهر انا ماحبتش دلع البنات الصغيرة واكتشفت اني غلطت لما ماحطتش فرق السن في الاعتبار
مرضية كده يا أم رباب
مرضية يا حج بس لازم تعرف انك بتتعامل بالهدوء
والحكمة دي كلها عشان انت بقيت في قلب المشكلة انا لو كنت جبت ابنك بعمل ذي ما بتقول لا انت ولا ام محمد كنتوا هتوافقوا تجوزوا الواد اللي حيلتكم
من رباب بنتي ولا بورقة مؤقتة ثم ان ابنك دا ماظنش انه كان هيأثر فيه وسوسة بالعشق دا شياطين العشق تخاف منه ومن افعاله
كانت بتقول كلامها ب غيظ اول مره أشوفه على وشها لكن هتداري ليه ما كل حاجه اتكشفت خلاص وبنتها اتأ ذت في الأول وا تأذت في الآخر بنفس الكاس أذتني
انا بيه وخلاص بقت عايزه تخلص
ماكنتش عارف اعذرها ولا ماعذرهاش لكن ازمه ولازم تخلص
بخصوص ابني فطردته من الدار الست شهور وخليت امه تبلغه انه تحت عيني واني لو عرفت إنه غلط غلطة واحده تانيه هتبرى منه للابد وهطرده زي كلاب السكك
تمت
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمي ن