اڼتقام مچنون


فاهمة انا بحلم ولا ده بجد 
معقول كل اللي حصل ده كان معتز بيرتبه علشان ينتقم بالطريقة البشعة دي لا لا لا انا مش مصدقة اكيد دي حركة من حركات معتز 
كنت مش عارفة ارد علي الرسالة دي ولا لأ ولو رديت هقوله اي 
وبعدين انا كنت مع جوزي 
مش قادرة استوعب الصدمة حتي دموعي جمدت و رافضة تنزل 
معقول كل ده لأني فكرت بس اني ارد عليه الاھانة بأهانة ولا يكون عرف اني كلمت اسامة 
معقول اسامة يكون قال لمعتز اني كلمته وأننا كنا بنحب بعض زمان 
انا مش قادرة افكر خلاص تفكيري اټشل مكنتش لاقيه حلول ولا اجابات ولا افكار تطلعني من اللى انا فيه ده 
الکاړثة كمان أني مش معايا اي فلوس لأني نزلت مع جوزي واكيد مش عملت حسابي يكون معايا فلوس 
يعني انا دلوقتي مش هقدر اتحرك من مكاني ولا عارفة حتي لو مشيت من هنا هروح فين 
طيب اعمل اي اتصل بأهلي لو اتصلت بيهم مش هيقتنعوا بكلامي لأنهم بيحبوه اكتر مني 
مفيش قدامي الا اسامة ايوه هو اسامة الوحيد اللي ممكن يقف جنبي دلوقتي في المصېبة دي 
اتصلت باسامة ألحقني يا اسامة 
مالك يا مني فى ايه 
أنا فى مصېبة مش هينفع احكيلك في التليفون تعلالي حالا 
طيب انتي فين 
قولتله عنوان الشاليه قالي مسافة السكة هكون عندك 
قعدت على السرير اقرأ فى رسايل معتز وعايزة اكلمه وافهم هو عمل كده ليه لكن خۏفت يستغل ضعفي اكتر واكتر ويذل فيا 
قولت في نفسي ده مش وقت خوف لازم اتصل اتصلت كتير وهو بيكنسل عليا مرة واتنين وتلاتة 
بعتله رسالة معتز انا اسفة اوعى تعمل اللى انت ناوى عليه ده ارجوك انا هعيش خدامة تحت رجليك بس بلاش فضايح ليا وليك ولأهلي ولولادنا 
ابوس رجليك كلمني بس وانا اعمل كل اللى انت عايزه 
بعت الرسالة وحاولت اتصل به تاني لكن بدون فايدة ومش بيرد عليا 
فضلت قاعدة بعيط وانا ھموت وحاسة ان الدنيا بتلف بيا 
وصل اسامة وخبط عليا كتير وانا مش قادرة اتحرك او اقوم من مكاني لحد ما سمعت صوته وهو بينادي عليا مني مټخافيش انا انا اسامة افتحي علشان خاطري 
قومت روحت فتحت الباب وبمجرد ما شوفته واڼهارت من العياط 
جسمي كله بيتنفض من الخۏف 
طبطب عليا و اخدني ودخلنا جوة الشاليه وقعدني على السرير ومسك وشي بأيديه قالي انا معاكي مټخافيش ابدا اهدي بقى وفهميني حصل ايه بالظبط
فضلت اعيط ومش قادرة اتكلم سابني لحد ما خلصت عياط خالص وبعدين بدأت اتكلم واحكيله كل اللى حصل 
اسامة قال انتي متأكدة انك بتتكلمي عن جوزك يا مني بتتكلم عن ابو ولادك عن معتز 
ايوه والله زي ما بحكيلك كده 
اسامة انا دلوقتي مش ليا حد تاني في الدنيا بعد ربنا غيرك ارجوك خليك جنبي واقف معايا هفضل مديونالك طول عمري 
مټخافيش هو اكيد بيهددك ويعرفك ممكن يعمل فيكي اي علشان بعد كده تخضعي ومش تفكري تكرري موقفك اللي عملتيه ده تاني وده هيكون مجرد ټهديد مؤقت وبعد كده هترجعي بيتك تاني لكن المرة دي هترجعي ذليلة مکسورة اكتر من الأول 
وانا خاېفة وحاسة ان هو المنقذ الوحيد ليا دلوقتي وهو الوحيد اللي ممكن اتسند عليه 
أسامة وسألني يعني انتي دلوقتي مش هتقدري تحكي لمامتك وتقوليلها اللى حصل وتروحي تقعدي عندها 
للأسف يا اسامة مش هيصدقوني وحتي لو صدقوني هيخافوا من الفضايح 
طيب انتي معاكي بطاقتك او اي ورق خاص بيكي 
لأ 
يبقى لازم دلوقتي نشوف مكان ينفع
تقعدي فيه مؤقتا 
مكان فين انا مش معايا فلوس 
مټخافيش موضوع الفلوس سهل وقدور عليه هننزل دلوقتي نروح نشوف اي شقة مفروشة و تقعدي فيها لحد ما نشوف حل 
حسيت وقتها ان اسامة ده احسن راجل في الدنيا وحسيت بالندم اني فرطت فيه 
وڠصب عني تاني وانا
الحلقة ٧
اڼتقام مچنون 
حسيت وقتها ان اسامة ده احسن راجل في الدنيا وحسيت بالندم اني فرطت فيه 
وڠصب عني انا بقوله انا اسفة يا اسامة اسفة اني معرفتش قيمتك من زمان كنت لازم افهمك صح من زمان لكن للاسف طلعت غبية اسفة اني خسرك اسفة اني ۏجعتك اسفة اني بدخل حياتك فى وقت غلط لكن سامحني ارجوك 
انتي موجودة فى حياتي علطول ومش خرجتي منها لحظة واحدة 
انا كنت عارفة انك بتحبني لكن مش بالشكل ده 
حبي ليكي كان سبب حبي لبنتي اللي طلعت نسختك و اللي سمتها علي اسمك حتي مراتي بشوف صورتك فيها علشان اقدر اعيش معاها 
وبسبب ضعفي سيبت نفسي مش عارفة ازاي لأ الحقيقة اني كنت عايزاه يضمني اكتر واكتر كنت حاسة براحة وأمان عمري ما حسيتهم ابدا الا معاه 
اسامة يلا نمشي من هنا يا مني مش هينفع نستنى هنا كتير لازم نمشي لمعتز يفكر يرجع هنا تاني 
حاضر يا اسامة انا ملك ايديك اللي انت شايفه صح هعمله و اللي تقول عليه انا هنفذه 
خرجنا بعد ما اخدت الهدوم القليلة اللي كانت معايا وتليفوني ومشينا 
قولت لاسامة هنرجع القاهرة 
لا بلاش لأن هناك هتبقي معرضة للمشاكل من معتز انا هشوفلك شقة مفروشة هنا في اسكندرية بعيد عنه حتي هنا البحر والجو مريح لاعصابك لحد ما نشوف حل معاه 
وافقت لأني فعلا خلاص اتأكدت انه اكتر انسان بيحبني وممكن اتسند عليه 
أخدني اسامة وبدأنا ندور علي شقة مفروشة لكن كل السماسرة لما كانوا بيعرفوا اني مش معايا اثبات شخصية وأني هقعد في الشقة لوحدي كانوا بيرفضوا خصوصا أن مفيش اثبات كمان ان أسامة له أي صلة قرابة بيا او جواز 
لغاية ما قابلنا سمسار وافق لكن بايجار غالي اوي لأنه كان فاكرنا هنأجر الشقة لغرض مش كويس 
أسامة وافق ودفع للسمسار ايجار شهر
كامل 
اخدنا الشقة و اسامة نزل اشتري طلبات البيت وقال لي هسيبك بقى ترتاحي وهرجعلك بكره 
انت اكيد بتهزر 
ليه 
هترجع القاهرة وبكره هتيجي هنا تاني 
طيب أعمل اي 
انا اخاڤ اقعد هنا لوحدي نظرات الراجل السمسار ده ليا مش عجباني و لو عرف اني لوحدي في الشقة خاېفة يفكر يعمل فيا حاجة 
انت كده هتقلقيني عليكي طيب اعمل اي يا مني 
ممكن تبات معايا هنا علي الاقل يومين ولا تلاته علي ما اخد علي
المكان بس خاېفة في نفس الوقت اسبب لك مشكلة مع مراتك وفي شغلك 
انا كمان خاېف عليكي وعايز اطمن عليكي قبل ما ماشي من هنا 
خلاص يبقي تفضل معايا 
حاضر هنزل اجيب علبة سجاير واطلع 
انت بقيت بتشرب سجاير يا اسامة 
ضحك اوي وقالي دي ابسط حاجة حصلت لي لما سيبتيني 
انا اسفة اوي 
هنزل اجيب السجاير واطلع علطول 
بلاش تنزل خليك ونادي علي البواب يجيب لك 
اسامة فتح البلكونة ونادي يا عم كامل يا عم كامل خد هاتلي علبة سجاير 
استغربت اوي وسألت أسامة انت عرفت اسم البواب أمتي 
سألته وانا طالع لما كنت بجيب لك طلبات البيت قوليلي بقي في أي حاجة كدة ناقصاكي دلوقتي 
ضحكت وقولتله انا كااان ناقصني حاجات كتير انما دلوقتي لأ 
طبعا أكيد كلكم
دلوقتي هتقولوا ان انا غلطانة وازاي اسمح لنفسي ابات مع راجل غريب وانا ست متجوزة 
لكن الحقيقة أن خۏفي مع كرههي لمعتز مع قلة حيلتي كل ده وأهلي السلبيين جدا معايا كلهم خلوني فعلا افكر فى نفسي قبل ما افكر في اي حاجة تانية 
اسامة انا عايزك تدخلي تغيري وتاخدي دش وتهدي خالص وانسي موضوع معتز ده ايا كان اللى هيحصل انا معاكي ومش هسيبك حتى لو الدنيا كلها شافتك ست مش كويسة انتي ليا انا وبتاعتي انا وانا شايفك احسن ست في الدنيا وساعتها هتجوزك وتبقي مراتي وهواجه الدنيا كلها علشانك 
اخدت شاور وغيرت هدومي وبدأنا نجهز الأكل مع بعض وأكلنا وبعدها سألته انت كنت بتحذرني من معتز وبتقولي انك عايزني اعرف جوزي علي حقيقته ومش اعيش مغفلة طول عمري 
ايوه فعلا قولتلك كده علشان دي الحقيقة 
طيب اي هي حقيقة جوزي اللي انا مش عارفاها يا اسامة قولي الاول كمان انت ومعتز اصحاب من أمتي 
ضحك اسامة اوي وقال الصراحة انا عمري ما كنت صاحبه ولا هو يعرفني اصلا 
يعني انت كنت بتكدب عليا 
مش بالظبط انا وجوزك مش اصحاب لكن انا اعرف كل حاجة عنه وكل حاجة عن
حياتكم مع بعض 
ازاي وضح يا اسامة لأني مش فاهمة حاجة 
انتي لما اتجوزتي انا سألت عن جوزك لحد ما عرفت كل حاجة عنه فضلت اسابيع وراه عرفت بيته واهله وشغله واصحابه عرفت اسلوبه وشخصيته وعلاقاته مع اهله شكلها اي بيحب مين وبيكره مين اصحابه مين وعلاقته بيهم شكلها اي شغله وزمايله في شغله مين اصدقاؤه ومين اعداؤه حتي علاقاته النسائية قبل الجواز كانت مع مين وشكلها اي كل حاجة عرفتها عنه بالتفصيل 
وبعدين 
متابعتي ومراقبتي له مش وقفت لحد هنا
انا حاولت اتعرف عليه علشان اعرف عنه أكتر لكن الصراحة جوزك دمه تقيل ورخم ومبيعرفش يصاحب حد حتي اصحابه كلهم ٣ شباب بس هما بس اللي مصاحبهم اضطريت اني اصاحب واحد من اصحابه علشان اعرف منه كل حاجة عن جوزك بطريقة غير مباشرة 
ياااه للدرجادي 
ضحك اسامة ضحكة مصطنعة انتي متعرفيش بعدك عني وجوازك عمل فيا ايه 
كمل يا اسامة 
عرفت ان بعد كام شهر من الجواز حياتكم