امبارح بليل

امبارح بالليل لقيت جارنا الأستاذ معتز بيخبط عليا على الساعة 11 بالليل تقريبا استغربت جدا لإن دي أول مرة يخبط عليا من يوم ما سكنت في العمارة دي و ده لانه في حاله تقريبا فتحت الباب و رحبت بيه لقيته مبتسم جدا و قالي إنه رايح مصيف هو ومراته دلوقتي و هيغيبوا لمدة شهر كامل و بيستأذن بس إني أبص على الشقة من برة من وقت للتاني و أطمنه في التليفون طبعا رحبت جدا الموضوع لأن ده حق من حقوق الجيرة لقيته بينادي على مراته عشان تجيب الشنط و تنزل و استأذن عشان يلحق يتحرك بالعربية قفلت الباب و رجعت مكاني عشان أنجز شغلي اللي اتراكم عليا..
معرفش ليه وقتها حسيت بحرية أكبر أيوة أنا ساكن لوحدي بسبب إني شغال فري لانسر من اللاب توب و محتاج هدوء بس أكيد يعني مش لما الجيران يسافروا الهدوء هيزيد بس أنا كل ما ببقا في عزلة أكبر بحس براحة أكبر و أكبر و على بالليل حضرت عشا خفيف و اتعشيت ونمت..
و تاني يوم فتحت اللاب توب على بعد العشا وبدأت أظبط شغلي كنت بحب أشتغل لحد الساعة 1 أو 2 لأن ده أكتر وقت الدنيا بتبقا هادية فيه ووسط اندماجي الكبير مع شغلي بدأت أسمع صوت حركة في الشقة اللي فوق كأن فيه آثاث بيتحرك والغريب إن الصوت كان واضح وضوح الشمس حرفيا استغربت جدا ومبقتش فاهم وده لأن الراجل ومراته سافروا امبارح والراجل أكدلي إن الشقة هتكون فاضية تماما..
فكرت أتصل بيه بس كان الوقت متأخر فضلت مترقب إن الصوت يظهر مرة تانية و فعلا بدأ يظهر من تاني خدت مفاتيح شقتي و طلعت أتأكد أحسن ممكن يكونوا رجعوا تاني خبطت على باب الشقة وأول ما خبطت وقفت الأصوات كلها بدأت أقلق و أحس إن ممكن يكون الموضوع فيه حرامية قدروا يدخلوا الشقة..
بس الباب مقفول قدامي أهو خبطت من تاني محدش رد عليا ومسافة ما نزلت اټصدمت لقيت ديكور الصالة بتاعي متغير الكنبة مش في مكانها و لا الكرسيين حسيت پصدمة وبدأت أفتش في البيت زي المچنون بس مكانش فيه أي حد إطلاقا أمال مين اللي حرك الحاجة من مكانها ده..
و انا واثق إني لما طلعت قفلت الباب ورايا في اللحظة دي بدأت الأصوات تيجي من فوق مرة تانية الموضوع كان غريب وبدأت أحس بالقلق والتوتر وللأسف فقدت القدرة إني أشتغل وبقا كل شغلي الشاغل أعرف إيه اللي بيحصل في الشقة دي فوق خاصة إن ده نوع من أنواع الأمانة والراجل قبل ما يمشي قالي إني أخلي بالي من الشقة..
قررت أستنا 
واتصل بيه تاني يوم لعل و عسى يقولي إن مفتاح الشقة مع حد تاني مثلا أو يقولي حاجة تريح ذهني تاني يوم اتصلت بيه التليفون مغلق