امبارح بليل

 

الله يخربيتك يا شيخ قاعد مستمتع
مع 
مراتك في المصيف و سايبني هنا متبهدل من التفكير..
و تاني يوم بدأت من تاني أصوات الحركات الغريبة و الغير مفهومة دي وبدأت فعلا أتعب نفسيا و مبقتش عارف أنا هتصرف ازاي طلعت تاني أبص على الشقة و أخبط بس مفيش حد نزلت لشقتي و لقيت نفس الجنان ديكور الصالة متغير انا كدا هتجنن أو هيجرالي حاجة..
دخلت عشان أخد دش عشان أهدى شوية غيرت هدومي و نزلت تحت المية و وسط سرحاني و تفكيري حسيت بحاجة تقيلة بتنزل علي بصيت 
طلعت و اتصلت بالراجل تاني تليفونه مقفول خبطت على الجيران في العمارة تاني يوم وطلبت رقم مرات الراجل وفعلا جبته اتصلت وبرضه مغلق طيب وبعدين..
قررت أدخل أنام وارتاح شوية و بعدها أشوف أنا ممكن أعمل ايه بس مسافة ما نمت بدأت تجيلي حالة شلل النوم جسمي مشلۏل مش قادر أتحرك ولا أهمس بنص كلمة تماما و وسط الحالة دي شوفت بنت في الأوضة واحدة شابة في وشها كان شكلها فوق البشع بشوية 
كنت مړعوپ حاسس إني بشوف الچحيم على الأرض بس مش قادر أتحرك مش قادر أهمس وفي لحظة لقتها شهقت شهقة و وقعت في الأرض أول ما ده حصل اتنفضت من مكاني بس كانت كل حاجة اختفت من قدامي تماما تمالكت أعصابي و شغلت قرآن و فضلت قاعد مش قادر أتلم على أعصابي..
شوية و القرآن صوته انطفى لوحده وبدأت أسمع صوت الحركة في الشقة اللي فوق من تاني الوضع غريب وغير مفهوم فيه حاجة غلط ولازم أفهمها طلعت وقفت قدام الشقة وفضلت أفكر أكسر الباب ولا أبلغ الجيران ونكسر الباب بس أنا خاېف إننا بعد ما نكسر مانلاقيش حاجة ساعتها هيبقا شكلي إيه قدامهم وقدام صاحب الشقة أعتقد مفيش غير حل واحد بس وهو إني أدخل الشقة دي لوحدي وافتش وأشوف فيها إيه..
فكرت كتير بس بصراحة اترددت مرة واتنين وتلاتة وفي النهاية قررت مادخلش عشان مورطش نفسي في مشكلة تانية بس كانت ليلة من أسوأ الليالي اللي عدت عليا..
و انا نايم بدأت أسمع صوت حركة في الصالة قمت بسرعة و فتحت باب الأوضة عشان أشوف ايه اللي بيحصل و قدام عنيا شوفت حاجة غريبة أوي شوفت الكنبة بتاعت الصالة بتاعتي بتتحرك لوحدها كانت واضحة وضوح الشمس وكان عليها خيال شكله غريب و مخيف أوي استعذت بالله من الشيطان بعد ما حسيت إن قلبي هيقف لحد ما اختفى الخيال 
والكنبة ثبتت مكانها..
و قبل ما أفكر أو حتى أستوعب اللي بيحصل سمعت حركة من تانية جاية من
فوق وكان 
لازم وقتها أعرف فيه إيه ولو ھموت و مفيش