الشقة المسكونة

الشقة المسكونة
امبارح على الساعة تقريبا واحدة بعد منتصف الليل صحيت على تليفون من اختي بتتصل بيا ومسافة ما فتحت عليها لقتها بتستغيث وبتطلب مني الحقها لأن فيه حد بيرن عليها جرس الشقة فضلت ثواني مش مستوعب فين المشكلة لحد ما عرفت ان الوقت متأخر وان صوتها اللي بيترعش ده دليل ان فيه مشكلة او خطړ عليها..
حاولت اخليها تهدى وقولتلها
انتي فتحتي الباب
ايوة خبط مرتين من شوية وفتحت ملقتش حد خالص ودلوقتي بيخبط تاني
طيب ما يمكن حد بيهزر هزار سخيف
الشقة اللي جمبي فاضية والدور بتاعي عالي صعب حد يطلع غير بأسانسير لأن السلم مضلم والأسانسير مطلعش الدور بتاعي لأني عارفة صوته كويس
لحظات وسمعت صوت الجرس بيرن ولقيت اختي بتترعش وبتقول
الحقني يا شوقي انا خاېفة
متفتحيش الباب خالص وانا ساعة وهبقا عندك
قومت بسرعة لبست أي هدوم قدامي ونزلت ركبت عربيتي واتحركت من التجمع للمعادي كان الجو ليل والطرق فاضية خالص وده خلاني اطير حرفيا بالعربية لحد ما وصلت لها..
اتصلت بيها لأني واقف قدام باب الشقة فتحتلي الباب وهي باين عليها الخۏف ح . ضنتني جامد وفضلت تترعش كتير في النهاية دخلت وسمعت منها..
قالتلي ان من ساعتين تقريبا لقت جرس الشقة بيرن استغربت جدا مين هيجي في الوقت ده غير ان حارس العمارة مبلغهاش بحد طالع لها زيارة فتحت الباب في خوف بس الغريب انها ملقتش حد خالص دخلت بسرعة وقفلت الباب واتصلت بالبواب اللي طلع اطمن ان كل حاجة تمام ونزل تاني..
شوية والجرس رن من تاني وقتها خاڤت اوي لانها مسمعتش صوت الاسانسير بيقف في الدور بصوته المميز غير ان صعب حد يطلع على السلم المظل . م لحد الدور الخمستاشر بالسهولة دي والشقة اللي قصادها مقفولة بقالها فترة كبيرة..
وقفت ورا الباب تقول مين بس مكانش فيه أي رد خالص في النهاية لما الباب رن للمرة الثالثة اتصلت بيا وهي خاېفة..
طبعا انا لما وصلت فضلت مستني حد يرن الجرس بس مكنش فيه أي حاجة اطلاقا عرضت عليها تيجي تعيش معايا للمرة العاشرة بس هي كانت متمسكة بالشقة دي لأنها من ريحة جوزها الله يرحمه طيب اجبلك شغالة لا مش مستاهلة طيب طفل تتبنيه لا مش مهم في النهاية قررت اركب كاميرا على باب الشقة عشان لو اتكرر الموضوع نقدر نتصرف وقتها..
اتصلت بشركة تركيب كاميرات تاني يوم وركبنا كاميرتين واحدة فوق باب الشقة موجهة لتحت عشان تصور وش اللي بيخبط وواحدة في الزاويا المواجهة لباب الشقة عشان لو قدر الشخص يخبي وشه على الأقل نشوف ضهره..
ومش بس كدا انا خليت اضاءة الدور مرتبطة بالجرس يعني لو رنيت الجرس نور الدور
كله ينور والكاميرات تجيبك بكل تفاصيلك..
في النهاية مشيت وسبت اختي وانا مطمن بعد ما نبهت على