رواية الخائڼة بقلم حماده هيكل


عشان متندمش ..انا عارفه أنها بنت 
محترمه و صعبان عليا أنها تقع في واحد زيه
طبعا صاحبتي جات و حكت لي على اللي حصل ..طبعا انا كنت هتجنن معقول كريم يكون كدا طب أزاي
حس بعدها اني متغيرة معاه ..و استغرب جدا مني خصوصا و أنه بقيت بتجاهله..ولما سألني واجهته و قولتله على اللي قالته عليه البنت 
وقتها فهمني أنه مظلوم و البنت دي بتعمل كدا عشان بتحبه و عايزاني ابعد عنه ..أقتنعت بكلامه رغم أني في حاجة جوايا بتقولي أنه كداب
في يوم من الايام كنت مروحة من الجامعة و واقفه مستنية تاكسي ..جه ولد فضل يرخم عليا و يضايقني وفجأة ظهر كريم و اتعرض للشاب دا وضربه علشاني و كانت مشكلة كبيرة 
يومها حسيت أنه ليا ضهر وسند بجد..ولا أراديا لقيتني بتعلق بيه وبحبه ..و فضلنا مع بعض حوالي سنة ..كان من وقت للتاني و بزعل منه لكن كان بسرعة يعتذر ويصالحني
و يقولي اسف ڠصب عني ..انا بحبك و مش قادر على بعدك و كلام من دا..كنت بقوله اصبر لما نتجوز و ابقى حلالك
لغاية ما جه في يوم و طلب مني أننا نتجوز 
لأنه مش قادر يصبر لحد التخرج ..و رغم أن ظروفه المادية كانت كويسه و كان يقدر يتجوز وهو في الجامعة لكن كان بيتحجج انه والده مش هيوافق انه يتجوز الا بعد تخرجة وانه يثبت نفسه معاه في الشغل
المهم لما عرض عليا موضوع الجواز أنا أنا اټصدمت
و قررت أقطع علاقتي بيه..لانه لو كان بيحبني بجد 
_و بعدين عمل أيه بعد كدا
_كان زي المچنون ..حاول يرجعني ليه بأي طريقة لكن انا رفضت وطلعته من قلبي رغم أن دا كان صعب عليا في البداية بس انا اللي أستاهل لما حذروني منه و مصدقتش و مشيت ورا كلامه..طاردني كتير و رجع اعتذر و اتندم على اللي عمله لكن انا صممت على موقفي 
لدرجة أنه بعد المحاضره قدام المدرج كله ..و قال بصوت عالي أنه بيحبني و بعتذر لي و بيطلب إيدي قدام الناس كلها
و مسك إيدي بالعافية و طلع خاتم وكان عايز يلبسه ليا
سحبت إيدي من إيده بسرعة وقولته أنت مش ناوي اعقل بقى انا قولتلك خلاص علاقتنا انتهت
فضل يزعق و ېصرخ وكان هيضربني 
الطلبة مسكوه و اتحول مجلس و اتفصل من الجامعة 
و أختفى من حياتي ..ومعرفتش عنه حاجة تانية من وقتها
لغاية من كام يوم لقيت رقم غريب بيتصل عليا 
و لما مردتش بعتلي رسالة ..كلمته و قولتله عايز مني ايه
قالي انه لسه بيحبني و مش هيسمح لحد ياخدني منه
قولتله أرجوك سيبني في حالي و انساني 
رفض و قال انا ممكن أعمل اي حاجة بس مش هسيبك و اخلي خطيبك يسيبك ومحدش يتقدملك لكن المهم ابقي ليا أنا
_مش فاهم يعني ايه
_مش عارفه ..الكلام دا قاله ليا إمبارح و من ساعتها وانا خاېفه و قولت لازم اقولك دلوقت
_و مقولتليش ليه من ساعة ما بدأ يضايقك
_محبتش أكبر الموضوع و قولت هو خلاص هيعرف أني خطوبتي قربت و اني بحبك وهيبعد ..لكنه لسه_مصمم
_طيب هاتي رقمه
_ليه 
_هاتي انا هكلمه واشوف اخرته ايه 
_بلاش عشان خاطري يا كريم
_بلاش ليه ..و لا أنتي خاېفه من حاجة
_هخاف من ايه يعني..انا بس مش عايزة تحصل اي مشكلة و خصوصا النهاردة..دا يوم خطوبتنا
و قبل ما أخد الرقم منها وصلتني منه رسالة على الواتس
و لما فتحتها مكنتش مصدق نفسي  
يا بختك ياعم هتتهنى بالجمال دا كله لوحدك!
يتبع
الخائڼة
الجزء_الثالث_و الرابع
_صلاح أنت مال