رواية الخائڼة بقلم حماده هيكل


وشك أتغير ليه كدا
_عايزة تعرفي في ايه ..اتفرجي يا هانم
فتحت دينا عيونها و هي مش مصدقة 
_الكلب ..انا مش
قولتلك انه 
زعقت فيها
_قولتيلي ايه 
_ايه دي و وصلته أزاي
_معرفش 
و المغفل صلاح يصدقك طبعا
سبتها ومشيت و انا عفاريت الدنيا كلها بتتنطط في وشي
أزاي دينا البنت الجميلة المحترمة تخدعني المدة دي كلها
طبعا الخطوبة اتغلت و أمي دخلت سألتني ليلتها 
بعد ما كنت متعصب و بزعق جامد
_ممكن تهدي يا ابني وتقولي في ايه مالك
_مفيش يا أمي ..كل حاجة قسمة ونصيب
_طيب عرفني ايه اللي حصل ..انت النهاردة الصبم كنت خارج و مبسوط و الدنيا مش سايعاك من الفرحة
عرفني ايه اللي حصل
_صعب أني اتكلم يا ماما 
_ليه انت شوفت منها حاجة وحشة 
_لا طبعا ..ايه الكلام دا
_طيب في ايه ..انا هتجنن و ابوك من بدري عايز يعرف منك ليه لغيت الخطوبة و انت مفيش على لسانك الا كل حاجة قسمة ونصيب
_وانا مش هقدر أقول أكتر من كدا يا ماما
ولو سمحتي سبيني لوحدي دلوقت
في نفس الوقت دينا كانت مڼهارة جدا ..الموقف كان صعب عليها وسط اهلها وصحباتها ..والكل كان مستغرب ايه اللي
حصل ..حاولت تكلمني كتير..عملتلها بلوك ع الفيس والواتس وحطيت رقمها في البلاك ليست ..ومعرفتش توصلني خالص
عدا أكتر من اسبوع ولقيت هدى أختي دخلت عليا الأوضة
_ممكن ادخل يا صلاح
_انتي ډخلتي خلاص..تعالي يا هدى 
_أنا مش هسألك أيه الي حصل لأني عرفت اللي حصل خلاص
_عرفتي!!..عرفتي أزاي ومن مين
_من دينا 
_هي كلمتك!
_ايوه وعرفتني كل حاجة
_وليها عين .قوليها أنسي اخويا خال...
_لو سمحت ممكن تسمعني
_خير
_البنت مظلومة يا صلاح وانت أتسرعت في حكمك عليها
_يا سلام ..هي عرفت تاكل عقلك وتصدقيها
_أنا صدقتها بعنيا يا صلاح مش بعقلي
_يعني أيه 
_هي كلمتني وطلبت مني اروحلها البيت عشان تثبت لي 
_أزاي يعني 
اهو البنت عندها حق..وانا كنت مصدقاها لأني واثقة في أخلاقها جدا
معرفتش أرد على أختي ..و سكت
_ها سكت ليه بقى دلوقت
_طب هي ليه مقالتش كدا ساعتها يعني
_لانك كنت عصبي جدا.. و انا عارفاك لما تتعصب بتبقى مش دريان بنفسك ..و كمان كانت هتثبت دا أزاي ليك يعني وانتوا لسه متجوزتوش !!
حسيت أد أيه انا كنت غبي و ظلمتها وشكيت فيها 
كان لازم أسمعها و أديها فرصة تدافع عن نفسها
كنت هطير ليلتها من الفرح ..و حضنت اختي 
و شكرتها على انها عرفتني الحقيقة
و طلبت مني أروح بكرة اعتذر لدينا ونحدد يوم تاني الخطوبة في أسرع وقت
_طبعا يا حبيبتي ..دا أنا الود ودي أروحلها دلوقت ..بس الوقت اتأخر انا هكلمها
_سيب الموضوع دا عليا انا هكلمها الاول وامهد الطريق
وانت ابقى كلمها بكرة..أستحالة هترد عليك الليلة 
هترد و هتشوفي
أتصلت بيها كتير لكن هي مردتش ..بعتلها رسائل بعتذر فيها عن اللي عملته وعن سوء ظني ..وللاسف مردتش
بس هي عندها حق بصراحة..اللي عملته مكنش سهل
لما اشوف الكلب دا أنا هعرف أربيه واخلية يندم على اللي عمله معايا
فضلت أكتر من أسبوع بحاول اوصل لدينا لكن معرفتش 
وفي الآخر قررت أني أستناها قدام الشغل
رفضت تقف معايا او تكلمني حتى..
لكني اصريت وقعدت معاها واعتذرت ليها عن الي حصل وطلبت منها اننا نحدد يوم تاني عشان الخطوبة 
طلبت مني اسيبها وأديها شوية وقت عشان تنسى الي حصل أحترمت رغبتها جدا ..و فضلنا
على الحال دا لحوالي شهر
و في ليلة كنت راجع مبسوط ..بعد ما اتفقنا على يوم نتخطب فيه و الامور بينا رجعت تاني لطبيعتها
بعد ساعة تقريبا لقيت رقم كريم بيتصل عليا 
_أنت عارف أنا لو شوفتك أنا هعمل فيك..
_أهدى بس على نفسك..أنت أكيد صدقتها طبعا
بالفيلم اللي