رواية الخائڼة بقلم حماده هيكل


عملته عليك دا..
_قصدك ايه 
_دي ممثلة بارعة يا أستاذ ..بس انت اللي شكلك غلبان و بتاكل من الكلام دا ..عايز اقولك أن اللي بعتهالك
قبل كدا هي هي فعلا .
خصوصا و انها كانت بتقولي انها مش عجباها 
_أنت لو راجل قولي انت فين و انا اقسم بالله ما_هسيبك
_يا سيدي روق العصبية مش هتنفعك
_انا دلوقت هبعتلك اللي يأكدلك انها كدابة
_أنت لو..
قفل السكة في وشي وبعد دقايق وصلتني رسائل منه 
لأني شوفتها قبل كدا ..والأهم أنه بعت فويس بصوتها وهي 
بتقول أنا بحبك يا كريم بجد ونفسي اكمل عمري معاك
يتبع
الجزء_الرابع_والأخير 
هي لو بتحبه طب ما تتجوزه ولا يتحرقوا مع بعض
انا ليه تخدعني وتلعب بمشاعري 
حسيت ساعتها بأني لو شوفتها قدامي أني ممكن اقټلها 
لان وقتها كانت هتبقى الصدمة أقوى
بعدت عنها وقررت اني انساها خالص وأطلعها من حياتي
أستغربت طبعا من رد فعلي لما تجاهلت أتصلاتها 
ورسايلها ..وكانت هتتجنن..ايه الي حصل وغيرني كدا
شكت أن كريم عمل حاجة تاني من وراها وأن دا أكيد السبب اللي غيرني من ناحيتها
مع الوقت دينا يأست مني وبعتت رسالة 
تبعد وتقرب على مزاجك..انا معرفش ايه قلبك فجأة كدا من آخر مرة كنا فيها مع بعض واللي كنا قررنا فيها معاد عشان الخطوبة ..مبقتش مهتمة أعرف في ايه ..لأنك حابب تنهي اللي بينا وبتصدق أي حاجة واكيد كريم بعتلك رسايل هبلة تاني وصدقته ..زي ما صدقته قبل كدا..بس مش من الرجولة انك تنسحب وتخاف من المواجهه
رسالتها دي أستفزتني جدا 
واتصلت ليها بعدها وقبل ما تتكلم قولتلها
_أنا مش عايز اسمع منك ولا نفس ..انا كنت هنهي علاقتنا وفي شوية أحترام جوانا لبعض ..بس واضح انك مصممة أجرحك ..ولو أن دا مش چرح..دي حقيقة وانا ندمان على كل دقيقة عرفتك فيها واتمنى لو يرجع بيا الزمن عشان مكنتش هبصلك حتى
أنتي خلاص ملكيش مكان في حياتي ..
_صلاح لو سمحت
_مش هسمعك..كل حاجة واضحة ومفيش مجال لأنك تمثلي دور البريئة من تاني..ربنا يسامحك على اللي عملته فيا
قفلت
السكة في وشها وفضلت مخڼوق طول الليل
لأني للاسف صوتها كان واحشني وهي كمان وحشاني أوي
بس لازم ادوس على قلبي ومشاعري وانساها خالص
مهما حصل
عدت فترة وانا مش هقول نسيت لاني كنت بحبها بجد
بس كنت بوهم نفسي أن نسيتها وللأسف كنت بغيب وأراقب الاكونت بتاعها ع الفيس من وقت للتاني
لكن هي كانت قافله ومش بتشير حاجة ولا بتعلق عند من صحباتها أوقرايبها زي الاول ..
أنشغلت جدا عليها بس مكنتش اقدر أسال عنها
وبلوم
نفسي أني لسه مهتم بأمرها زي ما أنا
غريب القلب دا ..مبنقدرش نسيطر عليه بسهولة 
قولت لنفسي أكيد هنسى مع الأيام
وفي يوم وانا في الشغل لقيت غادة صاحبتها بتتصل بيا 
وقالت انها مستنياني تحت..وعايزة تشوفني ضروري
نزلت بسرعة وقابلتها ..كانت لابسة أسود
_خير يا غادة في ايه
كنت خاېف يكون حصل حاجة ل دينا 
قالتلي عايزاك في موضوع مهم 
أخدت أذن من الشغل وقعدنا في مكان عام 
_أيه الموضوع المهم دا بقى وليه لابسة أسود
_ماما ماټت من كام يوم
_لا حول ولا قوة الا بالله ..البقاء لله يا غادة
_الحمدلله أهي أرتاحت وسابتني لوحدي
بس مش دا الموضوع اللي عايزاك فيه
_خير ..أتكلمي
_دينا يا صلاح..
_متقوليش أنها مظلومة ..طبيعي أنك تدافعي عن صاحبتك
بس أنا مش هكدب عنيا ولا وداني اللي سمعت صوتها وهي بتقول انها بتحب كريم
_للأسف انا مستحقش لقب صاحبتها
_مش فاهم
_هحكيلك واتمنى أنك تسامحني..دينا فعلا مظلومة
وانا السبب في كل اللي بيحصل دا..
_ازاي مش فاهم 
انا السبب
_أنتي بتقولي أيه 
_لو سمحت سيبني أكمل كلامي
_دينا أقرب