روايه وش النحس كامله

خالد 

فتح لها كلتا يديه لتركض الى احضانه 

خالد انا اسف جداااا كان لازم اصدقها 

بسمة انت ف وضع لاتحسد عليه بس عايزة اروح لقبر ماما 

خالد تمام نروح مع بعض مافيش مشكلة ابدااا

بسمة بابتسامة طب ممكن ماتحضنش جامد علشان بطني ۏجعاني 

خالد فيكي حاجة.....رحتي دكتور قالك ايييه 

بسمة مافيش داعي ابدااا اصلا من زمان وهي بتوجعني كدا بس مش عارفة الاسبوع دا الۏجع زايد 

خالد بقلق قومي نروح الدكتور بسرعة 

بسمة مافيش داعي 

خالد قومي بقولك 

ذهبا كليهما الى دكتور ليطمئن خالد على صحتها 

خالد ها طمنا 

الدكتور في جنين في بطنها 

 خالد نعم.....

خالد جنين ايييه لي بتتكلم عنه

بسمة پخوف! اقسم بالله انا مافيش حد قربلي 

دكتور استهدو بالله .... الموضوع مش زي ما نتو فاكرين......... الحالة دي اسمها متلازمة التوأم الشبح 

بسمة يعني ايييه 

دكنور يعني مامتك لما كانت حامل فيكي كانت حامل بتوأم و التوأم دا اختفى 

خالد مضبوط احنا رحنا الدكتور اول مرة وقال عندها توم بس صار ظرف وغيرنا الدكتور بعد كدا والدكتور التاني قال انه في جنين واحد فقلنا اكيد كان في غلط في في التشخيص الاول وبس 

دكنور علشان كدة الدكتور ماكتشفش وضع مراتك.

بسمة طب اييه لي جابه على بطني.

دكتور. علشان انتم توم محصلش الانقسام كامل هو كان طفل ضعيف جدااا وانتي كنتي بتتغذي منه و نظرا لتشابك الاوعية الدموية دخل في بطنك 

خالد طب الاهم..... هي حتعمل عملية 

دكنور اكيد لازملها عملية بس حنشوف الوضع الصحي بتاعها اولا وبعدين نحدد موعد العملية 

خالد تمام 

خرج كل من بسمة وخالد من عند الدكتور 

بسمة انا مش عارفة اييه لي بيحصل معايا ..... صدقوا علشان سموني وش نحس

خالد استغفري ربنا دي اقدار 

بسمة الحمدلله ...... ممكن محدش يعرف بالموضوع دا غيرنا مش عايزاهم يتمسخرو عليا 

خالد مش حيعملوها كوني متاكدة بس معلش نخلي الموضوع بينا ولا يهمك 

غادؤا الى الفيلا لتدخل بسمة و ترتاح على سريرها كانت تقلب في حوحل عن متلازمة التوام الشبح لتاتيها رساله

حمزة روحتي لدكتور قالك ايييه قلثت عليكي قلت اسالك 

ابتسمت بسمة و ؤدت هي الاخرى برسالة اسوا رحت انا وخالد..... و قال بسبب الجنين..... مش عايزاك تتمسخر علي علشان قضاء وقدر 

بسمة خلينا نرد الصاع صاعين 

كان حمزة يتسطح على سريره ليقف فوراا وهو يقرا رسالتها اخذ يتصل عليها لكن دون رد 

ليبعث برسالة ردي احسن اقسم بالله لكون جاي عندك لحد بيتك وجايبك من شعرك ردي يا بسمة احسنلك

ضحكت بسمة لتكتب هي الاخرى له برسالة حرد بس حاسب على كلامك احسن ازعل منك والله

اتصل بها وردت بعد مدة 

حمزة ايه لانتي كتبتييه دا جنين ايييه وزفت ايييه انت ماكنتيش ترضي تصافحيني تقومي تعملي كدا مع ميييين ها مع مييين اتكلمي... انطقي 

كانت بسمة تضحك على كلامه من خلف الهاتف لتشعر بعبرته و تسحب ابتسامتها 

بسمة حمزة مالك هو انت بټعيط 

حمزة وهو يحاول كتم دموعه مين عمل معاكي كدا قولي يا بسمة................ وبصراااخ هز ارجاء الغرفة..... انطقييييي

بسمة پخوف اخويا.

حمزة نعم 

بسمة اقصد يعني حامل في اخويا 

حمزة انتي بتقولي اييه عايزة تجننيني 

بسمة اقسم بالله دا لي حصل... بس مش زي مانت فاهم ... يعني حفهمك بس ماتتعصبش 

حمزة يلا سامعك 

حكت بسمة لحمزة كل ما قاله الدكتور 

حمزة بقولك اطلعي من البيت انا جايلك حالا 

بسمة پخوف حتعمل اييه.....اقسم بالله دا لي قاله الدكتور

حمزة تمام عارف بس اطلعي برى انا في طريق 

بسمة مش حينفع بابا في البيت 

حمزة تمام انا حادخل لحد عندك لبيت 

بسمة انت بتقول اييه 

اقفل السماعة في وجهها 

بسمة وهي تحدث نفسها انا اييه لي خلاني اوقع نفسي مع ياجوج دا..... الفاتحة على روحي.... حالحقك يا ما وانا ماشفتش يوم حلو 

ارسلت له برسالة انا طلعت من الباب لخلفي بستناك تماام 

وصل حمزة بعد دقائق كانت تنظر له بسمة پخوف لكنها مبتسمة.....اقترب منها ليقي اليها بصڤعة جعلت انفها ېنزف 

بسمة بدموع انت عملت اييه 

حمزة اخر مرة تهزري معايا هزارك البايخ دا سااامعة 

بسمة تصدق انا حمارة علشان طالعة نص الليل عندك استهال مانا بنت كلب اعمل اييه 

حمزة عارفة عملتي فيا اييه 

بسمةوهي تغادر تستاهل......تفووو 

امسكها و حملها على كتفه وادخلها الى سيارته 

بسمة نزلني اقسم بالله لا صوت ولم عليك البيت كله نزلني 

اتجه بها الى بيته 

بسمة انت جايبني هنا لييه 

حمزة اطلعي 

بسمة مش طالعة عايز مني ايييه 

امسكها مرة اخرى وحملها على كتفه ليدخل بها الى البيت 

حمزة اسكتي احسنلك 

بسمة والله لاصوت واقول انك خاطفني 

حمزة جربي كدة

نظرت الى البيت لتجد كل شئ مكسور 

بسمة هو في زلزال حصل هنا ولا اييه 

حمزة دا بسبب عمايلك لي ماتحسبيش حسابها دخل ااى غرفته واحضر علبة صغيرة ثم خرج.... امسك بسمةمن يدها و اجلسها ليجلس هو على طاولة مقابلها واخذ يضع لها دواء على انفها 

بسمة هات ححط لنفسي 

حمزة اسكتي احسنلك

بسمة يعني هو انت تضربني وبعدين تحطلي دوا 

حمزة تستاهلي.....علشان مرة تانية تحسبي حساااب لهزارك البايخ 

بسمة هو انا قلتلك حاجة انت سالتني وانا جاوبت قلتلك في جنين في بطني و دا لي حصل

اقترب منها حمزة كثيرا لدجة انها احست بانفاسه ساخنة

على وجهها 

حمزة كان لازم تفهميني من الاول علشان ماتجننش عليكي

بسمة پخوف ابعد يا عم الثور عينيك حمرا كدة لييه انا حتى مش لابسة احمر 

حمزة اولا هزارك البايخ....ثانيا كلمت تستاهل وتفوو كمان و دلقتي ثور و لون احمر لا كدا الخد التاني عايز يذوق صڤعة 

ابتعدت عنه بسمة خوفا منه....انت عايز ايييه...... هاا نسيت كذبك شهرين تقريبا........ وانت كل يوم كڈبة جديدة وبعدين ماتنساش عملتك السودة..انا كرهتك مش طايقة شوف وشك حتى دخلت الى غرفتها و اغلقت الباب خلفها 

جلس حمزة على اريكة و فتح التلفاز....... اما بسمة كانت تقف امام النافذة تمسح دموعها وتفكر 

بسمة والله عنده حق انا اصلا كنت عايزاه يفكرني حامل وبعدين ماهو لي عمله كمان مش قليل

خرجت لتجلس بقربه تشاهدالتلفاز 

حمزة عايزة حاجة 

بسمة اه عايزة روح 

حمزة نامي وبكرى حبقى اوديكي 

بسمة يا عم روحني دلوقتي ولا بكرى حيفرق اييه

حمزة خلاص قلت بكرى يعني بكرى 

بسمة انا عايزة اعرف مين لي لازم يزعل من ميين انت عارف نفسك عملت اييه 

 حمزة ايييه قصدك على قبلة ولا صڤعة 

بسمة الاثنين يا غبي 

نظر اليها حمزة هو انتي قلتي علي غبي دلوقتي

بسمة پخوف.....روحني يا عم الثور 

ادخلي نامي مع اللبس لي انتي طالعالي بيه ده بفكر اخليكي حامل في اثنين اييه رايك 

بسمة انت قليل ادب ربنا يخلصني منك 

دخلت واقفلت الباب خلفها 

لم تجد ماتفعله غير انها كانت تقلب في هاتفها لتجد رقم الشيخ حسن وتتذكر منصور 

بسمة في نفسها حقوله اييه. علشان يديني رقم منصور....ماهو ماينفعش اشتكي منه وارجع اطلب رقمه........لتخرج الى حمزة وجدته في غرفته...دقت الباب 

حمزة ماقلنا بكرى اوصلك مااالك

بسمة لا مش كدة كنت عايزة اسالك 

فتح حمزة الباب لتجده يرتدي تيشرت بلون الابيض يلتصق بعضلاته تاهت قليلا وعي تنظر اليه 

حمزة بابتسامةحلو صح 

انتبهت بسمةلا وانت صادق عاجبني تيشرت بتاعك اييه رايك تديهولي 

حمزة من عني 

كان سيخلعه غير انها امسكت يديه لتوقفه بكرى مش دلوقتي علشان يبقى ذكرى بينا وكدا 

 حمزة قصدك اييه مش حنلتقى مرة تانية 

بسمة هو حنلتقى لييه مثلاا نخلص من ام القضية دي و كل واحد. في حاله و بعدين انا جاية اسالك....انتم اكيد جمعتو معلومات عن منصور مش كدة

حمزة ايوا لييه 

بسمة يبقى اكيد عندك رقمه انا عايزاه..علشان اعمل معاه موعد لي اتفقنا علييه...

حمزة تمام بكرى حديهولك 

بسمة طيب تمااام يلا تصبح على خير 

حمزة وانتي من اهله 

ذهب كل منهما في نوم عمييق 

استيقظت بسمة في الصباح الباكر وجهزت فطورها ليستقظ حمزة خلفها 

حمزة صباح الخير

بسمة صباح النور 

تقترب منها كثيراا..واخذ ېلمس وجهها 

بسمة پخوف ابعد عني.... في اييه ماالك 

حمزة شششت بشوف وشك اذا فيه ندبة من ضړبة امبارح بس الحمدلله مش كتيير.....شوية مكياج مش حتبقى حاجة باينة 

بسمة بابتسامة اه صح ما انت خبير بقاا 

ضحك حمزة كله من سلمى...عملتي فطار 

بسمة و هي ترمي زيتونة في فمها شايف ايه 

حمزة احلى فطااار..... عقبال فطار صبحيتنا 

شرقت بسمة بعد كلماته 

حمزة الف سلامة عليكي ياحبيبتي 

ازدادت سعلاتها بعد هذه كلمته الاخيرة 

حمزة اييبه مااالك اومال لو قلت عليكي مراتي وام عيالي حتموتي يعني 

بسمة وهي تحاول ان تاخذ انفاسها بصعوبة بقولللك اسكت احسن 

قدم لها كاسااا من الماء وامسك بكلتا يديها واجلسها على كرسي في المطبخ وجلس هو الاخر يقابلها 

حمزة تعالي اقعدي عايز اتكلم معاكي بصراحة 

حاولت بسمة ان تبعد يديها لكن كان متمسكا بهما بشدة 

حمزة ماتخافيش هما كلمتين حقولهم وحنروح بعدها.....تمتم 

بسمة سمعاك اتفضل 

حمزة اولا انا اسف عن كل لي حصل بينا...اسف على قعدتي معاكي كخبير تجميل فدا والله من خوفنا انك تكوني ارهابية.... شايفة خۏفك من منصور وانتي عارفة انه ارهابي هو نفسه..... كنا خايفين على اهلنا وبلدنا ولي عملناه ضروري جداااا......واسف على اللي عملته و بوستك يعني....فانا والله عاشان بحبك جدااا مقدرتش اسيطر على نفسي......واسف جدااا جدااا على لي حصل امبارح علشان فكرة انك تكون لحد غيري بتجنني عايزك ليا لوحدي لا اسر ولا لي اسمه علي دا ولا اي واحد غيرهم حاسمحله يلمحك بنظرة زي لي بشوفك بيها انا....تمااام......دلوقتي عايزك تبقي مراتي حبيبتي وام عيالي بجد......مش حقولك فكري ابدااا.....لاني حاسس انك بتحبيني واتمنى مايكونش احساسي غلط 

كانت بسمة تستمع الى حديثه دون ان تنطق بكلمة وااحدة حمزة شايفك سكتي 

بسمة مش عارفة اقولك اييه...بص هو كل لي حصل بينا كوم بس صڤعة امبارح كوم تاني.....انا مش حاقدر اعيش مع حد كدا اول غلطة ضړب وشتم مش حينفع 

حمزة انا والله مش كدا يا بسمة خۏفي انك تكوني لحدغيري تجنني بس لما نتجوز ان شاءلله خلااص مافيش حاجة حتخوفني ابداا مش حتكوني ليا يبقى خلاص 

بسمة انت بنفسك كنت بتقول دا جواز مش لعب عيال يعني لازم افكر 

حمزة تمام بس فكري في انا وبس سيبك من لي اسمه اسر وعلي دا مينفعوش ابداااا 

بسمة بابتسامة تصدق نسيت موضوع اسر قلتله حفكر مرة تانية 

اقترب منها ايرايك ازرعك بوسك تخليكي تفكري كويس تجوزي غيري ازايج

بسمة ماهو انت لو عملتها حيكون الجواب اسر تصدق 

ابتعد عنها طيب..عايز افطر و جهزي نفسك علشان اوصلك

بسمةما انا حروح زي ماجيت 

حمزة لا البسي من لبس لي جبتهولك مانتي مخدتهوش معاكي و تبقى احسن من البيجامة لي مفصلاكي دي 

بسمةبخجل .اه ما كله بسببك انت جايلي نص ليل و اخدتني من بيتي ما فكرتش للحظة انك تعمل كدا 

حمزة خلااص بقا ...بس جميلة عليكي الصراحة جداااا

ضړبته بسمة على كتفه انا حروح اغير.... افطر و ماتنساش رقم منصور 

حمزة تمام 

دخلت بسمة غرفتها اخذت حماما ساخناا و ارتدت فستانا احمر وكذا طرحتها لتخرج اليه

حمزة بتصفييرة ايييداااا اقسم بالله لو قلتي لا لكون متجوزك ڠصب عنك 

بسمة طب احترم نفسك و خلينا نروح قبل ما ابويا يعرف حمزة تمام خودي كلمي منصور الزفت

بسمةاخذت هاتفها و اتصلت على منصور 

منصور ايوا ميين 

بسمة سلام عليكم يا اخ منصور انا بسمة ازي حضرتك 

منصور بفرحة اهلا اهلا يا بسمة وعليكمالسلام ورحمة الله وبركاته فرحتيني باتصالك جدااا وحافرح كمان لو نتي بتتصلي علشان تقوليلي انك موافقة 

بسمة بصراحة انت عارف الوضع لانا فييه و فكرت كتييير و موافقة مبدئيا.......

نظر اليها حمزة پغضب و هو يشير اليها بان لاتوفق وانهم لم يتفقو على هاذا 

منصور كوبس جدااا يا بسمة فرحتيني و صدقيني اجرك عندربنا حيكون اكبر 

بسمةانا مقلتش اني موافقة نهائيا قلت مبدئيا بس..... و علشان انت رجل دين وكدا كنت عايزة استفسر منك عن حجات كدة علشان اتاكد انه لي حاعمله مضبوط ولا لا 

منصور اكيد اتفضلي انا حفسرلك كل حاجة مبهمة عندك

بسمة مش حينفع في التلفون لازم نتقابل وجها لوجه علشان افهم

من حضرتك كل حاجة 

شك منصور في كلامها بقولك لو عايزة تستفسري عن ايتها حاجة يبقى تكلميني فون انما انه احنا نتقابل فدا حراااام

بسمة مكنتش بسمعك تقول حرام وانت بتجيني على شغلي علشان تطمن علي وعلشان تطلب مني الجهاد لي انت قلت علييه......اذا كانت مقابلتنا حرام....فجهاد الڼكاح لي بتتكلم عنه يعتبر ژنا و دا حرام شكراا لانك وفرت علي سؤال كنت حسالهولك ....انا مش موافقة....مع السلامة 

اغلقت بسمة الهاتف 

حمزة اييه لي انتي عملتييه دا....خربت كل حاجة 

بسمة حيتصل مرة تانية هو عمل كدا علشان خاېف حتشوف 

حمزة حنشوف....يلا علشان اوصلك 

انطلق حمزة بسيارته الى بيت بسمة........

بسمة مع السلامة اي جديد حبقى اتصل عليك

حمزة تمام.....ديري بالك على نفسك 

ابتسمت بسمة حاضر وانت كمان 

كانت هناك عيون تراقبها وهي تدخل الى الفيلا لياتيها اتصال 

بسمة ايوا ميين حضرتك 

حياة انا حياة زوجة اسر 

بسمة اهلا في حاجة

حياة انا بقا عايزة اتكلم معاكي كلمتين لو سمحتي ينفع 

 بسمة تمام تحبي نتقابل فين 

حياة انا قدامك في عربية بورش السودة لي قصادك تعالي 

كانت بسمة تبحث بعينيها عنها لتجدها تشير اليها.....اتجهت نحوها و دخلت الى سيارتها 

بسمة صباح الخير 

حياة صباح النور....انا اسفة اني كلمتك من على الصبح كدا...بس الموضوع يستاهل 

بسمة اتفضلي طبعاا سمعاكي 

حياة..انا عرفت انه اسر اتقدملك 

بسمة بخجل. ايوا صح 

حياة بحزن و جوابك كان اييه 

بسمة تفتكري حيكون اييه يعني.....مش انتي لطلبتي الطلاق منه و ماكنتيش قادرة تتحملي العيشةمعاه 

حياة بصي يا بسمة انا...مش عارفة ابتدي الكلام ازاي بس لو سمحتي ارفضي 

بسمة والسبب 

حياة انا كنت فاكرة اني لما حسييبه حكون مرتاحة جدااا و حبقى احسن بس ماحسبتش ابدا اني ممكن اكون بحبه بدرجةديا......انا عايزة نرجع لبعض زي ماكنا ...انا عمري مااتوقعت ابدا اني ممكن حترجى حد علشان طلب ....بس انا بترجاكي علشان ترفضي ارجوكي 

بسمة اعتبريني رفضت حتعميلي ايييه علشان ترجعيله افرضي هو رفضك المرة ديا 

 حياة انتي حبيتي قبل كدة 

نظرت بسمة الى حمزة الذي كان ينتظر امام سيارته يوجه

نظره اليها 

بسمة اه حبييت 

حياة تقدري تشوفيه مع حد غيرك

بسمة لا مش حاقدر 

حياة شفتي بقا انا كمان ماقدرتش اتخيل انه مع وحدة غيري 

بسمة طبتهالي ادخلي جوا و اتكلمي معاه و حاولو تصلحوا الوضع 

حياة مش قبل ما اعرف رايك 

بسمة انا رفضت اصلااماتخافيش 

حياة بفرحة شكرااا ليكي بجد 

بسمة طب انزلي علشان تتكلمي معاه 

حياة تمام حاركن العربية واجي 

بسمة حسبقك 

اتجهت بسمة الى حمزة تركض اليه لفت يديها حول عنقه تضمه 

بسمة عارفة انه لي بعمله غلط.......بس انا بحبك جداا و كمان موافقة على طلبك 

شدد حمزة من احتضانها بفرحة وانا بمۏت فيكي يا حبيبتي 

سحبت بسمة نفسها من احضانه لتركض الى