روايه وش النحس كامله

الضيفة مستنية 

بسمة ممكن متكنش موجودة حرجع بعد ما تيجي 

شيخ هي متطلعش غير باذني 

ركض الى الغرفة ليجدها واقعة ارضاا و اخذ يلقي بصڤعات خفيفة على وجهها لتستفيق 

دخلت بسمةلتجد الشيخ و زوجته هو في اييه حصلها حاجة 

الشيخ عندها نوبة صرع

بسمة پخوف انا ستي كان معاها نفس المړض ....ابعد كدا لغاية اما اعملها اسعفات اولية كنت بعملهم لستي....

الشيخ طب يلا بسرعة.....

.اخذت بسمة رقية و قلبتها على جهة اليمنى و اخذت تقوم بكل ما تعلمته لكي تنقذ جدتها 

الشيخ بعد ان لا حظ تحسن رقية جلس و اخذ نفسا عميقاا 

الشيخ الحمدلله.......شكرايا بنتي لانك لحقتيها مش عارف اقولك ايه 

بسمة بحزن او يمكن لو مكنتش جيت مكنش دا حصل اصلا

الشيخ ازااي 

بسمة... علشان انا وش نحس ما هو كل الناس بتقول علي كدة.....و بيقولو انه مافيش بيت اعتبه الى ما يجرى فيه حاجة 

الشيخ قال الله تعالى. و قالو اطيرنا بك و بمن معك قال طائركم عند الله بل انتم

قوم تفتنون دي اية ف سورة النمل عارفة معناها ايه 

بسمة لا 

الشيخ قال قوم صالح عليه السلام له اننا تشاءمنا بك و بمن دخل في دينك.... فرد صالح عليه السلام ما اصابكم الله من خير او شړ فهو مقدر عليكم و مجازيكم به و إنكم لتختبرون بالسراء و الضراء و الخير والشړ وكمان الايمان بالقدر خيره و شره جعلها الله ركنا من اركان الايمان فلو اختل ركن واحد بس و شكيتي فييه فانتي كدا مش مؤمنة 

بسمة بحزن اعوذ بالله يا شيخ والله بحمدربنا كل يوم بس والله ناس اللي مش تخليك بعقلك من كتر كلامهم الزايد

ااشيخ معنى كدا اذا كانت الناس مش مؤمنة كفاية لازم نتاثر بيهم و بيبعدونا عن الله و انتي في الاخر حتكسبي ايه ولا حاجة 

بسمة لا الحمدالله الف مرة و الف كرة معاك حق 

الشيخ يلا قومي اعتبري البيت دا زي بيتك و اعملي فيه اللي يريحك لغاية ما تقوم رقية وتقف هلى رجليها تاني

 عند اسر في المستشفى 

اسر خير يا دكنور لسة مافيش اي امل

دكنور لا طبعا في بس لازم تنتقل على غير مشفى علشان مشفى..... فيها دكتور شاااطر جدا وعمل عمليات اصعب من الحالة الي انت فيها

اسر يعني مافيش سفر برا البلد العملية حتتعمل هنا ف مصر 

دكتور مش حقدر ااكدلك لما تنتقل على المشفى كيعاينك دكتور المشرف هناك و هو حيقولك اذا كانت حتتعمل هنا او برا مصر اللي اقدر اقوله انك بعد العملية اكييد حتمشي مرة تانية و تبقى احسن 

اسر دا لانا عايزه برا مصر او في مصر المهم اني اقدر امشي 

دكتور معاك حق يلا استاذن انا علشان عندي مواعيد 

اسر ماشي. شكرا يا دكتور

في لفيلا خالد كانت تجلس هنادي على اريكة تحدث ابنها في الهاتف

هنادي ايوا يا جاسر 

جاسر ايوا يا ماما في حاجة 

هنادي كنت عايزة منك خدمة

جاسر تؤمري 

هنادي عايزاك تروح كلية لي بيشتغل فيها اسر و تتكلم مع كذا طلاب عنده و تقولهم يروحو يزورو اسر في المستشفى 

 جاسر ليه في حاجة حصلت

هنادي لا بس انت عارف اسر متعلق بطلابه و الكلية فلو شافهم ح يفرح اكيد و حيتعدل مزاجه شوية 

جاسر فكرة حلوة طبعااا حروح و كلمك بعدين 

هنادي ماشي مستناك 

في غرفة نورة كانت تجلس امام نافذة غرفتها تشرب فنجانا من القهوة و تحمل في يدها مذكرة دلف اليها خالد 

نورةبتوتر ف ف في حاجة يا خالد

خالد لا مافيش مالك ارتبكتي كدة ليه 

نورة بابتسامة لا مافيش بس منظرك الصبح مكانش بيطمن علشان كدة بس 

خالد عايز منك خدمة

نورة انت تأمر 

خالد جاسر قالي انه بسمة كانت بتبات في مسجد بس مقاليش اي مسجد

نورة ماشي انا حعرفلك بطريقتي 

خالد مش عايزه يعرف انه انا لي طلبت كدا علشان عايز اجرب مرة تانيةالتحليل و المرة دي انشاءآلله محدش يعرف حاجة

نورة ولا يهمك اصلا بعد اللي عملته الصبح خلاص اتاكدو انك لا يمكن تعمله مرة تانية 

خالد ماشي حاعتمد عليكي 

نورة و انا حاعمل كل اللي اقدر عليه 

انتبه الى المذكرة التي كانت تحملها

خالد بتقري ايه 

نورة بخجل دي مذكرتي كنت عايزة اكتب فيها حاجة خاصة يعني 

خالد ماشي يلا مستني ردك 

نورة اول ما اعرف منه لعنوان حقولك

جاسر انتي فين يا سلمى 

سلمى في الطريق مش حتاخر كلها خمس دقايق و اكون عندك 

كان هاذا اتصالا من جاسر فقد طلب منها مرافقته للكلية بحكم ان لها صديقات كن طالبات عند اسر فتخبرهم بوضعه و ان زيارتهم ستخفف عنه بعض الشيء

بعد وصولها 

جاسر و اخيييرااا 

سلمى كلها عشر دقايق مالك 

جاسر عشر دقايق اييه انا بقالي ساعة و نص و انا هنا

سلمى ما انت لي جيت بدري اعملك اييه 

جاسر طب يلا انجزييي...

سلمى متزقش يلا 

بسمة حمد لله على سلامتك يا طنط رقية 

رقية الله يسلمك

الشيخ فقتي يا رقية...عاملة ايه دلوقتي 

رقية الحمدلله 

الشيخ في حاجة حصلت مش كدة....علشان النوبة مش بتجيلك غير لما تزعلي 

دمعت عيني رقية عمر ابني 

الشيخ پخوف ماله يا رقية حصل حاجة لعمر 

رقية جات جارتنا ام فيصل و قالتلي انه شرطة جت خدته من المسجد لي هو امام فيه 

الشيخ لييه بس حصل اييه

رقية پبكاء شاكين انه بيتعامل مع ارهابيين

الشيخ پصدمة اييه ارهااب

بسمة انتي قولتيها يا طنط شاكين يعني مش متاكدين اول ميعرفوا انه برئ اكيد حيطلع ان شاءلله

الشيخ ايوا يا رقية احنا ربينا عمر احسن تربيه و هو لا يمكن يعمل كدا 

في هذه الاثناء دق جرس الباب

بسمة حقوم اشوف مين خليك معاها

الشيخ لا لا خليكي انتي جمبها انا حشوف مين 

اتجه الشيخ الى الباب ليفتحه

الشيخ انت..

الشيخ انت... 

الشخص ايوا حتخليني واقف بالباب 

الشيخ لا دا كلام اهلاا وسهلاا 

الشخص انا سمعت لي حصل مع ابنك و جيت اطمن عليكم 

الشبخ ربنا يجزيك الخير يا اخ منصور 

منصور النبي وصى على سابع جار 

منصور جار الشيخ حسن...انسان متدين جداااا او يمكن ان نقول عنه متشدد بلحية طوييلة وهو من النوع الذي يرتدي العباءات و السراويل القصيرة اتمنى تكون وصلتكم صورته لي انا عايزاها 

الشيخ اه طبعا و طول عمرك بتفهم في الواجب 

منصور انا اسف بس شفت بنت داخلة معاك البيت بنت مين بلا زغرة و كمان سمعت رجالة كتير بتتكلم عنك في المسجد بسببها 

الشيخ دي بقا بنت حكايتها حكاية جبتها هنا البيت علشان نساعدها و بس و كلها يومين ثلاثة و حترجع بيتهم 

منصور انت عارف الدين اكثر مني يا شيخ و ماينفعش تفضل هنا عندك و انت معندكش اي صلة قرابة بيها 

الشيخ بحزن عارف بس انا مش مستخلي بيها و مراتي هنا جمبها و اذا على ابني فانت عارف اكتر مني اخلاقه زاي و انا مربيه على دين و كمان هو مش كوجود اساسا لانه امام جامع و بعيد عننا و وضف على ذالك المصېبة لي وقع فيها دي مش عارف حيطلع منها الزاي

منصور عارف عارف بس يعني الاحتياط واجب و انا هنا علشان الموضوع دا انا ما يرضنيش ابدا تخسر سمعتك و هبتك ك شيخ و امام مسجد علشان بنت متعرفهاش اصلا و انا عايز اساعدك و اساعدها 

شيخ تساعدها ازاي 

منصور انت عارف انه اختي كانت بتشتغل عند ناس اكابر و كانو عايزين خدامة معاهم في البيت هي كلمت مراتي بس انا ما رضتش و انت عارف الست ما لهاش غير بيت جوزها فقلت اكيد دا ربنا بعته ليها علشان نساعدها 

الشيخ انا اسف.... انا بعتبرها زي بنتي و ربنا شاهد و حكاية انها تشتغل خدامة فدا

ما يرضنيش لانها خريجة ادب عربي و هي تستاهل منصب احسن 

قاطعه منصور بحدة كدة الناس مش حترحمك بلسانها ارحم نفسك يا شيييخ دي بنت منعرفش قرعة ابوها منين عايز تهدم سمعتك بسببها و انت في سن داا 

الشيخ اسمع انت يا منصور...... انا عمري ما اتكلمت في ظهر حد و الناس اختارتني امام ليها علشان عارفين اخلاقي كويس جدااا و اذا على لي حيتكلموه فكون مطمن حاعمل خطبة جمعة بكرى على الموضوع دا و ناس حتكف لسانها عني و حيعرفوا انا بعمل كدة ليييه 

منصور ماشي حنشوف اخرة الموضوع اييه

الشيخ ولا يهمك شكرا لانك بتفكر فينا. و شكرا لانك جيت تطمن على ابني 

قال اخر كلماته ليعرفه انه اخذ موضوع ابنه كحجة فقط ليتكلم عن بسمة

في الجهة الاخرى كانت تجلس و هي متاثرة كثيرا بما سمعته و انها يمكن ان تكون قد سببت مشكلة لهذا الشيخ 

رقية مالك يا بسمة 

بسمة مش قلتلكم اني وش نحس 

رقية استغفرالله العظيم. انتي بتقولي ايه يا بنتي كله مكتوب و الحمدلله على كل حال.. 

 بسمة والله ما عارفة ارد. جميلكم دا زاي بس انا حوافق على الشغلانة دية 

قاطعها الشيخ انا سمعت صح و لا بيتهيالي 

بسمة سمعت صح يا شيخ و كفاية لحد كدا والله تعبتكم معايا 

الشيخ انا فمقام ابوكي ولا اييه 

بسمة طبعا يا شيخ والله بتشرف 

الشيخ بابتسامة يبقى انا مايرضنيش بنتي تشتغل الشغلانة دية 

بسمة و انا مش حرضى انهم يتكلموا في عرضك و شرفك و انت انسان تقي و پتخاف ربنا. عمر الشغل ما كان عيب يا شيخ قول لصاحبك اني موافقة.. و ما تخافش اول ما لاقي شغل احسن من كدة حسيب الشغل

الشيخ يا بنتي دول ناس اكابر انت عارفة نفسك رايحة فين و لا عايزة تشتغلي وخلاص 

بسمة ماهو اكيد في مواعيد.... لو مش حعمل مشكلة تانية عايزة اول ما اخلص شغلي ارجع عندكم لغاية ما الاقي بيت على قدي ااجره 

الشيخ على سيرة البيت انا سالتلك و قالو انه في واحد ضابط في الشرطة انتقل لمحافظة ثانية علشان شغل و بيته جاهز و عايز ياجره لو عايزة اروح انا وانتي و خالتك رقية نشوفه 

 بسمة اه طبعا اكيييد المهم يكون اجره كويس 

الشيخ ماتخافيش انا حكلمه و ححاول اني اخليه يراعيكي في الاجر 

رقية و لغاية اما تشوفي البيت.... البيت دا بيتك يا بنتي ترجعي وقت اللي انتي عايزاه

الشيخ ايوا طبعاا و بالنسبة للشغل عندي شرط 

بسمة اتفضل يا شيخ 

الشيخ اولا تقولي اني عند اب وهو انا علشان عارف لو عرفوا مشكلتك مش حيخلوكي فحالك و كمان لو كانت المواعيد لوقت متاخر فبلاها الشغللنة دية 

بسمة بابتسامة حااضر يا با. 

الشيخ بابتسامة عريضة حلوة اوي منك يا بنتي 

رقية و انا عايزاكي تقوليلي يا ما 

الشيخ بمزاح ايدا بقيتي بتغيري اهوو 

بسمة حاضر يا ما ربنا يجمعكم بحبيبكم ابنكم يا رب 

رقية بتنهيدة طويلة ياااااا رب 

الشيخ احنا اول ما نكلملك الراجل و تستقري في بيتك حنسافر انا و رقية لعند عمر ابننا نوقف جمبه ف محنته لغاية اما ربنا يفرجها علينا 

بسمة يا رب 

في بيت حبيبة 

ام حبيبة يا حبيبة اصحي تلفونك من الصبح بيرن انتي طرشتي ما تقومي تردي 

حبيبة بنعاس يووو مافيش حد بينام في البيت دا براحته اوووفففف 

امسكت هاتفها لتجيب 

حبيبة الووو ايوا يا صفاء عايزة ايه 

صفاء الدكتور التركي عمل حاډثة و الدفعة كلها رايحة عنده لمشفى 

اعتدلت في جلستها انتي بتتكلمي جد هو حصله اييه 

صفاء مش عارفة والله كل اللي اعرفه انه عمل حاډثة 

حبيبة طب حتروحو امتى 

صفاء رايحين يوم الاحد تحبي تيجي 

حبيبة اكيببد طبعااا دا مهند الكلية يا بنت اييه 

صفاء كنت عارفة انك حتروحي علشان كدا عرفتك 

حبيبة طب بالله عليكي فكريني يوم الاحد علشان نروح مع بعض 

صفاء ماشي سلام

ام حبيبة مالك فزيتي من على السرير كدا مين اتصل 

حبيبة دي صفاء يا ماما بتقول انه دكتور لينا في الجامعة عمل حاډثة و رايحيين يطمنو عليه و عايزاني اروح معاهم

ام حبيبة ربنا يشفيه..... بقولك اييه ما تتصلي ببسمة تروح معاكم هي كمان 

حبيبة و هي تمد شفاهها غضباا نعم .... انتي عايزاه يتشل انتي ليه مش مصدقة انها وش نحس 

ام حبيبة يا تتصلي ببسمة تروح معاكم يا مافيش روحة 

حبيبة بحزن خلاااص ماشيي حاتصل بيها 

ام حبيبة اتصلي بيها و قوليلها تيجي معاكي البيت علشان عوزاها 

حبيبة لييه عايزاها ف اييه 

ام حبيبة مالكيش فيه قوليلها لانا قولته و بسس 

حبيبة ايييداا اييداا انتي بتخبي علي لتكوني عايزة تجوزيها لاخويا عمر 

ام حبيبة ايدا انتي عرفتي ازاي 

حبيبة پغضب لااااا انا بهزر والله مش لدرجة دي يا ما بقولك وش نحس

ام حبيبة و انتي مالك هو انتي لي حتتجوزيها..... هو عمر اخوكي و بعدين انتي مش حتفضلي في البيت دا ما انتي كمان حتتجوزي و تروحي بيتك و انا حفضل وحدي و عايزة بسمة تبقى معايا

حبيبة و عمر عنده علم بالموضوع دا 

أم حبيبة حبيب امه عمره مايرفضلي طلب

حبيبة پغضب ربنا يتمملكم على خير 

في بيت الشيخ كانت بسمةتجلس امام سرير رقية تقدم لها الدواء

رقية شكرا يا بنتي 

بسمة انتي بتشكوريني على اييه..دا لي عملتوه معايا لا يمكن يترد جميله

رقية كله بحسابه عند ربنا 

بسمة انشاءالله.....كنت عايزة اروح بيت جاركم منصور علشان اسال مراته عن الشغل و بعدين اطلع ادورلي على بيت ااجره يمكن الاقي واحد قريب منكم و كمان مش ضامنين انه الراجل لي اتكلم عنه الشيخ يوافق

رقية على راحتك يا حبيبتي

بسمة يلا انا حقوم البس علشان اطلع دلوقتي ماشي 

رقية ماشي خودي بالك على نفسك 

بسمة حاضر يا ما 

رقية طالعة من بقك زي العسل

ارتدت بسمةثيابها و غادرت المنزل متجهة الى منزل منصور دقت الباب كثيرا لكن من دون رد....لتغادر بحثا عن بيت تستاجره و في الطريق جاءها اتصال

بسمة الووو

حبيبة ايوا يا بسمة ازيك 

بسمة الحمدلله و انتي عاملة ايه و طنط ام حبيبة

حبيبة الحمدلله طول الوقت بتسالني عليكي 

بسمة ربنا يسعدها 

حبيبة بقولك يا بسمة.. ماما كانت عايزة تشوفك قال عوزاكي ف موضوع و لازم تيجي معايا البيت

بسمة بخجل و انا كمان نفسي اشوفها بس مش حاقدر و انتي عارفة انكم جيران جدي فلو شافني مش حسلم منه و انتي عارفة اكتر مني الوضع لي انا فيه 

حبيبة معاكي حق احنا نسينا جدك خالص

بسمة اخباره اييه انتي بتشوفيه يا حبيبة 

حبيبةلا ماشفتهوش من يوم ستك اللهيرحمها..بس انتي زاي

تسالي عليه بعد اللي عمله 

بسمة مهما كان لي عمله دايما بفتكر انه طلع احسن من ابويا و امي ما رمانيش و انا صغيرة على الاقل دلوقتي بعد ما رماني اقدر اعتمد على نفسي 

حبيبة ربنا