روايه وش النحس كامله

يا بسمة و انا جبتلك لحاف علشان تتغطي بيه مدام مرضتيش تباتي عندنا 

بسمة شكرا بس والله مش عايزة تقل عليكم 

رقيةتقل اييه يا حبيبتي 

غادر الشيخ و زوجته و بقيت بسمة في المسجد تقرا القران حتى غفت مكانها

في صباح يوم جديد بدا اسر يستيقظ و هنادي بجانبه 

هنادي حبيبي انت صحيت 

اسر نووور يا ماما كويسة

هنادي ايوا يا قلبي الحمدلله 

اسر و حياة 

هنادي بضيق كويسة هي كمان.... و انت حاسس باييه يا ابني حاجة بټوجعك اندهلك الدكتور 

اسر بالم لا بس شوية الم في ظهري ........ وحاسس رجلي ثقيلة مش قادر احركهم 

هنادي بحزن معلش يا اسر انت لسة خارج من عملية بكرا تتحسن و حتبقى تمام 

في هذه اللحظة دخل كل من خالد و حياة 

خالد. الحمدلله على السلامة يا اسر 

اسر الله يسلمك يا عم..... وجه نظره الى حياة........... الحمدلله انك كويسة يا حياة

حياة بدون رد اكتفت بهز راسها 

اسر .....امال فين نور 

خالد روحها جاسر مبارح والدادة بتهتم بيها متقلقش 

نظرت هنادي لحياة پغضب لكي تقترب من اسر و تطمئن عليه

اقتربت منه و قالت الحمدلله على سلامتك يا اسر و متخافش بكرا انشاء الله حتعمل عملية و توقف على رجليك مرة تانية 

اسر پصدمة قصدك ايييه......قصدها ايييبه 

حياة بحزن هو انت مكنتش عارف 

هنادي پغضب حيعرف ميين انتي حتستعبطيي....عمرك ما حتتعدلي عمرك 

حياة انا كنت فاكراكي قلتيله 

اسر تقولي ايببه. انطقي 

خالد امك ما رضيتش تقلقك بس و بعدين الموضوع مش كبير للدرجة دي هي عملية تانية بسيطة و حترجع تمشي زي الاول 

اغمض اسر عينيه بحزن اطلعوا برا عايز ابقا لوحدي 

هنادي متزع...

قاطعها اسر بانفعال... براااااا

خرج الجميع وقفوا امام الغرفة 

في ببت بسمةكانت زهرة تنتظر لعل بسمة تطرق الباب مجددا اخذت الهاتف و بدات تجري عدة اتصالات بها لكن في كل مرة يكون هاتفها مشغولا

زهرة ردي يا بسمة رديييي لازم ترجعي قبل ما جدك يعرف حاجة

في هذه الاثناء دخل احمد و هو ېصرخ زهراااااااا 

خرجت زهرة پخوف يا رب استرها معانا يا رب....... ايوا انا جيييت اهوو في ايييه 

احمد پغضب بتكذبي علي يا زهرة .... بنت العايبة فييييين 

زهرة پخوف بببببايتة عند حبيبة 

احمد دي مش بايتة عندهم لقيت حسن و سالني عليها يعني هي مكنتش نايمة عندهم امبارح راحت فيييين 

زهرة پغضب بايتة في الشارع ارتحت كدة مش انت اللي طردتها من البيت عايزها نروح فيين يعني حسن مرضاش انها تبات عندهم كل مرة علشان عنده ولد و حيتكلموا عليييه دا خاېف على ولد و انت مش خاېف على بنت باتت في شارع. سامع في الششااااااارع 

احمد ماهي حتطلع لمين يعني غير لامها

زهرة بدل ما انت قاعد بټشتم فيها و في امها روح شوف البنت فيين دور عليها.... والله حتتحاسب عليها يوم الدين و هي مش حتسامحاك 

احمد اتحاسب ايوااا.........بس حسابهم هما اكبر وطوا راسي بين الناس مش عارف امشي زي العالم كل ما يشوفوني بيقولي ابو العايبة جاي ابو العايبة رايح عايزاني بعد دا كله اخدهم في الاحضان 

زهرة بنتك مغلطتش و ما خانتتش جوزها انت ما رضتش تسمعها اصلا و لولا الراجل ستر عليها كان زمهانها مېتة على ايدك و لو افترضنا انها غلطت ربنا بيسامح انت مش عايز تسامح ليييه.... و بسمة ملهاش ذنب دي مشفتش يوم حلو معاك يا اخي ارحمها بقا كفاية العڈاب و الذل والحرمان اللي عشته معانا ارحمها و ارحمني معاها 

احمد اذا رجعت تاني قوليلها ترجع مطرح ما كانت مش انتي عايزاني ارحمها اديني برحمها مني اهو و لو عايزة الحقيها انتي كمان

قال اخر كلمته وهو يهم بالمغادرة

وبقيت زهرة مصډومة في مكانها تنظر الى اثره 

اسيقظت بسمة عند سماع اذان الفجر توضات و صلت فرضها و دعت كثيرا ان يكون التحليل ايجابيا. و تصبح على اسم والدها اشرقت شمس لتعلن عن بداية يوم جديد امسكت هاتفها و اخذت تتصل عدة مرات بخالد لكن دون رد كان يرفض المكالمة فورااا.... 

بسمة هو بيقفل الخط ليييه....... ليكون شاف التحليل و طلع مش ابويا... استغفرالله العظيم دي الساعة لسة سبعة الصبح....... حتى المركز يمكن يكون لسة مفتحش...... يمكن يكون نايم و انا عمالة بصحي فيييه .. اكيد بيشتم في دلوقتي......... انا حسبقه على المركز علشان اوصل قبله

استقلت بسمة الحافلة ........ ومان وصلت وجدت المركز مفتوحااا لتدخل و قد تملكها شعور بالخۏف و هي تناجي الله ان يكون التحليل كما تمنت .... اخذت هاتفها مجددا و اتصلت بخالد لكن هذه المرة رد عليها 

في المستشفى امام غرفةاسر........و كالعادة نقاش الذي لا ينتهي بين الحماة كنتها 

 هنادي انتي ازاي تقوليله لي حصل 

حياةبانفعال و انا اش عرفني انك مقلتلووش 

هنادي انتي كان لازم تحترمي مشاعره شوية مش تقوليها كدة 

خالد خلاص بقا اسكتوا احنا في مستشفى و الناس بتتفرج علينا 

حياة هي لي دايما ظلماني عمري ما عملت حاجة وحدة عاجباها 

هنادي حتعملي حاجة تعحبني لما تطلقي من ابني أنشالله 

حياة نفسي أعرف انتي لييه مش طيقاني 

خااد پغضب خلااااااص اسكتووو مش عايز اسمع كلمة زيادة دي مبقتش مستشفى دي بقت زريبة 

هنادي...بس 

قاطعها خالد مبسش كلمة تانية تروحوا البيت مش عايز اشوف خلقة وحدة فيكم هنا تاني 

في هذه الاثناء رن هاتفه ليجيب 

خالد ايوا يا حاسر 

جاسر تعال الشركة بسرعة في مشكلة كبيرة حصلت ولازم تنحل فوراااا 

خالد انا جاي حالا........... انا رايح الشركة مش عايز كم تعملو جو الحمايا و الكنة فهمييييييين راعو وضع اسر و بعدين كل حاجة تنحل 

هنادي انا حروح الكافييه اللي في المستشفى احسن من اني افضل هنا 

رن هاتف خالد مجددا

 خالد مقولتلك جاي يا جاسر 

بسمة انا بسمة يا استاذ خالد كنت بتصل 

قاطعها خالد بصي انا مش فاضي نشوفو مرة تانية 

بسمة بس يا است...

انقطع الخط .. دمعت عيني بسمة ثم دخلت مكتب الدكتور 

بسمة سلام عليكم يا دكتور...... كنت عايزة اسال عن تحليل اللي عملته امبارح انا و الاستاذ خالد الكيلاني 

الدكتور انا اسف بس الاستاذ خالد موصي بنفسه انه محدش يشوف للتحليل غيره 

بسمة بس انا بنته و انا من حقي اعرف النتيجة 

الدكتور انا اسف بس مش حينفع غير لما الاستاذ خالد يكون موحود 

خرجت بسمة خائبة الامل مجددا 

بسمة لييه انا بس اللي يحصل معايا كدة لييه محدش طايقني يا رب

جلست على احدى كراسي الشارع و لترتاح ثم اخذت هاتفها و اتصلت على جدتها لكن من دون رد 

استقلت حافلة و اتجهت الى بيت جدتها دقت الباب كتير لكن لم يرد احد صړخت كثيرا لكن من دون اجابة

أم حبيبة بسمة انتي كنتي فييت جدتك كانت بدور عليكي 

بسمة يعني جدي رضي عليا و وافق اني ارجع 

أم حبيبة ايوا وافق 

بسمة بس هما مش راضيين يفتحوو لييه 

أم حبيبة باستغراب زهرة مطلعتش من البيت انا سالتهاعنك الصبح و قالت انها حتستناكي و انا طالعة شفت جدك طالع من البيت زعلان بس كان لوحده

اخذت بسمة تطرق الباب مجددا بكل قوتها يا ستيي انا بسمة افتحي الباب انا رجعت افتحييي 

ام حبيبة پخوف استني انده لابو حبيبة يجي يكسر الباب نشوف يمكن حصلها حاجة 

بسمة بدموع لا بعيد شړ ...... يلا بسرعة ارجوكي خليه يجي يخلع الباب 

أم حبيبة بصړاخ يا حسسسسسااااان يا حساااااان

حسن ابوحبيبة مالك بتصخي لييه

ام حبيبة بسمة بدق باب شقتهم و زهرة مش راضية تفتح خايفين يكون جرالها حاجة تعالا اخلع الباب 

حسن ماشي نازل حالا 

بسمة في نفسها يا رب ميكونش جرالها حاجة يا رب متكونش في البيت يا رب 

خلع حسن الباب و ماإن دلفت بسمة ووجدت جدتها ملقاة على الارض حتى ركضت اليها رفعت راسها على ركبتيها و احتضنته و هي تصرخ 

بسمة ستيييي. فوقي يا ستي متسبنيش انتي كمان الله يخليكي فوقيييي .....ساعدني يا عم حسن ناخدها المستشفى

حسن استني اشوف تاكس او اي حد يوصلنا 

ام حبيبة ماتخافيش يا بسمة حتبقى كويسة انشاء الله 

وصلوو الى المستشفى و اخذ الطبيب في معاينتها وبعد مدة خرج دكتور 

بسمة ها ستي مالها يا دكتور 

دكتور انا اسف البقاء لله 

الدكتور انا اسف البقاء لله 

بقيت بسمة مصډومة تنظر في فراغ

أم حبيبة بدموع ربنا يصبرك يا حبيبتي خليكي مؤمنة

بسمة و هي ما تزال على حالتها انا لله و انا اليه راجعون اللهم لا اعتراض على حكمك يا رب 

بعد مدة جاء حسن ابو حبيبة 

حسن خير الدكتور قال اييه 

ام حبييبة زهرة ماټت يا حسن 

حسن بحزن الله يرحمها..... انا اتصلت ب احمد و هو جاي دلوقتي.

.

عند اسر كان يحاول تحريك قدميه لكن بدون جدوى يفكر في ما سيحدث له كيف ستقبل حباة ان تبقى معه بعد ان اصبح معاقا 

بعد ان غادرت هنادي للكافيه دخلت حياة مجددا الى اسر 

اسر عايز ابقى لوحدي 

حياة كنت عايزة اتكلم معاك في موضوع 

اسر اطلع من المشفى و حطلقك ما تخافيش مش حخليكي تضيعي حياتك مع واحد معاق

حياة بحزن ياااا لي درجة دي شايفني رخيصة كدا

اسر عايزة ايبه

حياة انا مش حسيبك و انت كدة اكيييد ححاول اننا نحل مشاكلنا و ندي علاقتنا فرصة تانية 

اسر باستهزاء حييياة بعظمة لسانها بتقول اننا ندي لعلاقتنا فرصة تانية .....مش عايز شفقة منك 

حياة پغضب ديي مش شفقة انتو لييه بتعملونا كدة اذا قلت اني عايزة اطلق مش راضيي و اذا قلت اني عايزة افضل جمبك مش راضي اعمل اييه اقسم نفسي نصييين دي ماكنتش عيييشة عيشاها معاكم 

اسر پغضب اطلعي برا 

حياة و هي تحاول ان تكون هادئة طب انت عايز اييه اعمله و انا حعمله 

اسرمش عايز حاجة منك اطلعي برا 

حياة بدموع انت بتتكلم معايا كدة لييه لي يشوفك يقول قاټلة ابوك 

اسر بحدة انتي مابتسمعيش الكلام لييه بقولك اطلعي برا متفهميش 

حياة مش حطلع غير لما نتفاهم 

اسر انتي طالق...... ادينا تفاهمنا اهوو 

حياة بدموع انت طلقتني.... يعني دا بالنسبالك تفاهم اللي عايزاااه 

اسر مش انتي كنتي عايزة كدة و جاية علشان تطلبي الطلاق اديني طلقتك و اختصرتلك كلام كتير..... خلي عندك شوية كرامة و اطلعي

حياة طب ونور دي متعلقة بيك جداااا حقولها ايييه 

اسر بابتسامة ساخرة دلوقتي بس فكرتي فيها مكنتش بسمعك تقولي اسمها و انتي بتطلبي الطلاق قبل كدة ......على العموم عايز

نور تفضل معايا كدة كدة مكنتيش بتهتمي بيها هي متوعدة على الدادة بتاعتها و كمان متعودة على البيت و اذا كنتي بجد بتفكري فيها فسيبيها في البيت و طبعا مش ححرمك منها 

كانت تهم حياة بالمغادرة و هي تقول ماشي يا اسر حتندم والله حتندم

ابتسم اسر بسخرية منها ينظر الى اثرها و هي تغادر غرفته 

عند بسمة كانت تحلس بالقرب من الغرفة التي بها جدتها و هي تنظر اليها مغطاااة الوجه تبكي بحړقة على فقدانها لتسمع صوت جدها و تنتفض خوفا منه 

احمد زهرة فيييين 

حسن اهدى يا احمد البقاء لله 

احمد پصدمة يعني ايييه انت بتهزر اكيييد زهرة مامتتش 

ام حبيبة ادعيلها بالرحمة

احمد بصراااخ و قد لمح بسمة انتي بتعملي اييييه عندك كله منك يا بنت العايبة كله بسببك قتلتيها و جايا تبكي و تنوحي علييها

بسمة بنفس نبرته انت اللي قټلتها مش انا عمرها ما شافت يوم حلو معاك و طردتيني و خلتها ټموت بحسرتها علي انت اللي قټلتها سسساااااامع انت اللي مۏتها و جاي تحط اللوم علي 

 القى احمد صفعةعلى وجهها انا اللي قټلتها مش كدة اطلعي برا مش عايز اشوف خلقتك هنا تاني كنت مخليكي عندي علشان خاطرها و بس ووهي راحت .....ووانتي مالكيش مكان في بيتي 

حسن استهدي بالله يا احمد مش كدة البنت مالهاش مكان تروخله غيرك و دي حفيدتك عيب عليك ترميها كدة 

احمد لا ليها المكان اللي باتت فييه مبارح ماهو زي ما قال المثل اقلب الجرة على فمها تكلع البنت لامها 

بسمة امي طاهرة و شريفة و انا كنت بايتة في مسجد و لو مش مصدقني نروح عند الشيخ و هو ياكدلك

امسكها احمد من خمارها و اخذ يجرها خلفه و هي هي تصرخ 

احمد ستك ماټت و انتيي اللي قتلتيها..... مالكيش مكان عندي و مش عايز اشوفك مرة تانية و خلي عندك كرامة و اكلعي من حياتي بقا تفووووو 

وقعت بسمة ارضاا و اخذت تبكي بشدة لكن سرعان ما نهضت و هي تمسحت دموعها بعد ان لمحت هنادي و خالد و جاسر ينظرون اليها لتركض بعيدااا عن انظارهم 

هنادي انتوا سمعتوااا زي ما سمعت ولا انا بيتهيالي ... دا بيقول انها قټلت ستها

 خالد پغضب انتي صدقتييبه ولا اييه 

جاسر بس هو قال كدة فعلا 

خالد دا كذااب

جاسر پغضب في ايييه يا عمييي مالك 

لم يرد عليه خالد بل اخرج هاتفه و اخذ يتصل عليها لكنها لم ترد 

جاسر انا حروح وراها يمكن الحقها

انطلق جاسر ليلحق ببسمة ووجدها تجلس على كرسي في احدى الشوارع و هي تبكي..... اقترب منها و جلس بقربها 

بسمة بدموع جاي تشمت في 

جاسر لا دا كلام بردو يا بنت عمي 

بسمة بنت عمك!!!

جاسر بصي هو ممكن اكون تعاملت معاكي بقسۏة شوية في اول لقاء بس بجد اتمنى انك تكوني بنت عمي 

بسمة و هي تمسح دموعها انا والله مش طمعانة في فلوسكم انا مكتوبة على اسم جوز امي و دا حرااام عايزة اصحح الغلط و بس و ابويا يديني اسمه و لو مش مصدق انا مستعدة اوقعلك ورقة اتنازل فيها عن كل حاجة بس عايزاك تقنع استاذ خالد انه يكتبني على اسمه وانا متاكدة اني بنته 

جاسر بابتسامة طيب مدام انتي متاكدة فحتروحي معايا البيت

بسمة ايلي انت بتقولو دا انت فاكرني اييبه 

جاسر بضحك ما يروحش مخك لبعيييد يا بنت الناس اقصد الفيلا اللي كلنا كلنااااا عايشين فيها 

بسمة بخجل لا شكرا

جاسر. هو انتي عندك مكان تروحيله اصلا 

بسمة انت بتعايرني 

جاسر انا عارف انه ستك ماټت الله يرحمها و كمان سمعت جدك. مش عايزك ترجعي البيت بعد. ما قتلتيها زي ما بيقول ..... فملكيش مكان تروحيله 

بسمة پغضب انت صدقته انا ما قدرش اقتل نملة اقتل جدتي انت تجننت 

جاسر لا انا قلت اللي سمعته و بس 

بسمة پبكاء جدتي عندها صرع فاكيد جدي سمعها كلام ضايقها فجاتها النوبة و مكنش في حد معاها علشان يلحقها......... و مدام ستي ماټت بسبب الموضوع دا فانا مش حتنازل غير لما