روايه وش النحس كامله

يدينا من حنية قلبك...... بقولك انتي فاكرة الدكتور اسر دكتور علم العروض 

بسمة اه ماله 

حبيبة عمل حاډثة و في طلاب من الكلية رايحيين يطمنو عليه يوم الاحد تحبي تيجي معانا 

بسمة مش عارفة على حسب الوضع لو كان ممكن حاتصل بيكي و اقولك 

حبيبة ماشي يلا استاذنك انا علشان عندي بحث لازم اخلصه 

بسمة ماشي ربنا يوفقك و شكرا لانك سالتي علي 

حبيبة وهي تمد شفافها عيب عليكي انتي اختي 

اقفلت الهاتف و اخذت تتمشى و هي تفكر في الموضوع الذي تريدها ام حبيبة من اجله لتتوقف للحظة و هي تتذكر حبيبة اسر دكتور علم العروض ثم تتذكر جاسر و هو يخبرها اخويا اسر عمل حاډثة و هو في المستشفى بسمة و هي تحدث نفسها معقوله الأستاذاسر يكون نفسه اخو جاسر ابن عمي مستحيل الصدفة تكون كداا 

 اعادت الاتصال بحبيبة 

حبيبة ايوا يا بسمة

بسمة بقولك ايييه هو الدكتور في اني مستشفى 

حبيبة مش عارفة بتسالي لييه 

بسمة لا ما فيش علشان لو قررت اني اجي اكون عارفة العنوان 

حبيبة مش عارفة بس حا سال و اقولك 

بسمة ماشي انا اسفة مرة تانية 

حبيبة لا ولايهمك 

اقفلت الخط 

حبيبة اييييدا دي عايزة تروح بجد يا عيني على شبابك يا مهند يا حبيبي حتتشل اعمل اييه بس ذنبك على ام حبيبة هي السبب في لي حيحصلك 

عند بسمة مستحيل يكون نفس الشخص.....اهم حاجة لو كان نفس المستشفى لي كانت فيه ستي يبقى هو و لو كان غير مشفى يبقى مش هو..... و بعدين انا حروح لييه اصلا هو مش بيطيق يشوف وشي حتى....شكلك نسيني يا بسمة بهدلاته ليكي في الجامعة........ ربنا يشفيه والسلام

ام حبيبة حبييييبة كلمتي ببسمة ولا لسة 

حبيبة كلمتها بس قالت انه جدها حيشوفها و مش حينفع تيجي 

ام حبيبة صحيح انا نسيته خاالص.......بقولك ايييه قوليلها نلتقى في المشفى لي حتشوفو فيه الدكتور و بكدا مش حبشوفها جدها 

 حبيبة بجد انتي مصرة تشوفيها لييه يا ماما 

ام حبيبة مالكيش فييه حاجة متخصكيش ......انا عايزة اعرف.... اعرف بس... انتي مش حاسة بالذنب اننا ماخلناهاش تقعد معانا و عيلتهم تشتت بسببنا 

حبيبةبانفعال هو انا لي قلتلها تروح لابوها و جدها يافشها و يطردها اقداااار يا ماما

ام حبيبة بحزن دي اقدار و لما تحصل حجات في البيت مالهاش دخل فيها مش اقدار انا نفسي افهم انتو تعلمتو اييه و انتو في مستوى جامعي.... بس حقول اييه ربنا يهدينا و يغفرلي لاني سمعت كلامك 

عند بسمة كانت تمشي في الشوارع علها تجد بينا صغيرا ياويها تستاجره و كذا عن عمل ربما تجد ماهو احسن من عملها كخادمة في بيت الذي تحدث عنه منصور جار الشيخ امام المسجد.....بحثت كثيرا لكن دون جدوى كل ما وجدت بيتا كان سعره عالي لاتستطيع دفع اجرته او يكون كبيرا على ان تستاجره بمفردها بالاضافة الى ان معظم الاعمال التي وجدتها كان يشترط ان تكون لوقت متاخر او يكون اجرها بسيطا....ظلت تبحث وتبحث حتى تعبت جلست على احدى كراسي الشارع لتاخذ قسطا من الراحة ثم تعيد البحث من جديد فاجأها صوت رجولي يناديها اخذت تلتفت يمينا و يسارا باحثة عن مصدره لتجد جار الشيخ يركض نحوها 

منصور الحمدلله اني لحقتك 

بسمة باستغرابخير يا اخ منصور في حاجة حصلت 

منصور لا بس الحرم في البيت قالولي انك خبطت ولما ماحدش فتحلك روحتي

بسمة ايوا انا كنت عايزةاسال مراتك عن موضوع الشغل 

منصور ما انا عارف علشان كدا لحقتك..... العنوان اهو. في الورقة دي......... كنت عايز اقولك انك عملتي الصح علشان الشيخ حسن انسان تقي جدااا مش حنرضى كجيرانه و صحابه انه ناس تتكلم في شرفه...و انتي فاهمة قصدي كويس 

بسمة بخجل و حزن بص يا اخ منصور البني ادم لما يكون صاااااالح و اكدلي على النقطة دي مش حيحتاج لا جار ولا صااحب علشان يصلحو طريقه و اللي بتتكلم عنه امام مسجد مش اي حد و هو اذا ساعد بنت او ست فدا لازم يزيد محبة الناس لييه مش العكس زي تفكير ناس كتيرة عقلها صغير و على العموم شكرا على المساعدة نردهالك ان شاءلله

منصور بحدة دا وااااجب علييينا و زي ما قلتي يمكن نحتاجك في يوم الايام و تردلنا الديين 

بسمة عن اذنك

منصور وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

في محافظة اخرى يتم التحقيق مع عمر ابن الشيخ حسن 

الضابط في عندنا معلومات تدينك يا عمر حسن حسني

عمر اسمي عمر حسن حسني و انا عايز اعرف جايبينا هنا لييه 

الضابط ماشي يا عمر حقولك....... في معلومات انك منخرط مع جماعة ارهابية بالاضافة الى انكم بتاجرو ف اسلحة و بتهربوها برة البلد و كمان... 

قاطعه عمر انت بتقول اييه ارهاب اييه و سلاااح اييه هو اي واحد لبس عباية و طلع لحية بيبقى ارهابي ايه التفكيير الغبي

الضابط بحدة احترم نفسك انت بتكلم ضاااابط و بعدين مش علشان لبسك ولا لحيتك علشان في معلومات جات باسمك و معلومات متاكدين منها مية مية لايمكن تكون غلط

عمر بكل ثقة انا معنديش فكرة عن الكلام لي بتقولو و اكيد في غلط في الموضوع انا امام جامع و كمان بيتي قدام المسجد لا بروح كدا ولا كدا و حاضر في جميع الصلواات مش بفوت فرض غير لما اصلي انا بالناس و الناس شاهدة على كدة و شاهدة كمان على حسن اخلاقي و الكلام لي بتقولو دا مش مضبوووط انصحك تراجع معلوماتك يا حضرت الضااابط 

الضابط لا بقا متثقش فنفسك لدرجة دي احنا عندنا معلومات كتيييرة عنك و عن صحابك و قريب جدااا حيرافقوك في الحجز ان شاء الله

عمر لا واااثق و جدااا و بقولك راجع معلوماتك علشان هي غلط

خرج الضابط من عند عمر ليتجه الى مكتبه وجد احد رفقااائه اسمه محمد 

الضابط محمد بقولك انت متاكد من المعلومات لي جبتها النهاردة 

محمد اكيد دي معلومات متاكيدين منها علشان الضابط لي انخرط في المجموعة الارهابية علشان يجيبلنا معلومات جايب اسماءهم مضبوطة لا يمكن يكون غلط 

ضابط بس عمر دا حاسس انه واثق في نفسه جدااا مش من النوع لي دايما بنتعامل معاه في المواقف دي 

محمد خبرة بقا دا ارهابيي اكيد حيحسسك ببراءته هما دماغهم كدا فاكرين كل حاجة بيعملوها صح 

ضابطماشي حنشووف

عند بسمة كانت متجهة الى العنوان الذي قدمه اليها منصور لاجل الاستفسار عن عملها و بعد وصولها وقفت لبرهة امام باب البيت 

بسمة بسم الله ماشاءالله ايدا دا قصر مش بيت اللهم لا حسد 

رنت

الجرس لتخرج مرأة انيقة في الاربعين من عمرها تبدو من هياتها انها سيدة المنزل 

المرأة مين حضرتك 

سرحت بسمة بجمالها و اناقتها لترد بعد ان استوعبت انها تكلمها انا جيت اسال عن الشغل بعتني شخص اسمه منصور قالي اخته بتشتغل هنا و كان لازمك شغالة جديدة 

المرأة منصور اييه..... اسم عيلته يعني علشان اعرف اخو اني شغالة 

بسمة باحراج والله ما اعرف غير انه اسمه منصور و بس و قال اخته شغالة هنا و..

قاطعتها المرأة خلاص خلاص.......تعرفي تعميلي ايييه

بسمة اعرف انظف و كمان بطبخ شوية يعني مش كتييير 

المرأة طيب انا حخلي المشرفة تختارلك شغلك بعد ما تجربك طبعاا انتي شايفة البيت كبير ومش لازمه اي وحدة طبعا 

بسمة حاضر يا مدام...

المراةقوليلي يا مدام....

بسمة حاضر يا مدام ... 

المرأة قوليلي يا مدام صبااح 

بسمة كنت عايزة اسال حضرتك عن مواعيد الشغل يعني حيبتدي امتى و كمان حاخرج الساعة كام بس علشان والدي يكون عنده علم 

صباح لو عايزة تقدري تبتدي من دلوقتي حتبقي تيجي الساعة سبعة الصبح و تطلعي الساعة ستة لمسا..... كدة كويس 

 بسمة ايوا كويس المهم انه الشغل ميكونش لوقت متاخر

صباح يا فاطمة.....يا فاطمة 

جاءت فاطمة امرأة في خمسينات وهي مشرفة الخدم في المنزل 

فاطمة ايوا يا ست هانم اتفضلي 

صباح من النهاردة بسمة شغالة هنا جربيها والشغل لي تنفع فيه خليها تعمله 

بسمة هو لا ماخذة يعني ممكن اسال عن الاجر 

صباح بابتسامة ماتخافيش مش حنختلف و مش حتكوني غير راضية 

بسمة بابتسامة شكرا يا مدام صباح

فاطمة تعالي معايا المطبخ يا بسمة 

اتجهت بسمة و فاطمةالى المطبخ لتعرف نوع عملها بينما جلست صباح على اريكة تحتسي فنجانا من القهوة ممسكة في يدها مجلة فنية تتصفحها...لتتفاجأ ببنتها تعانقها من الخلف و تقبلها

سلمى صباح الخير يا ماما 

صباح بابتسامةقولي مساء النور يا قلبي الساعة واحدة الضهر ايه لي نيمك لغاية دلوقتي مش عوايدك

سلمى لا بس الشغل هالكني مباارح تعبت جدااا 

صباح مش جا الوقت تغيري شغلك 

سلمى لا طبعاااا انا بحبه جدااا و بستمتع بييه و خلاص يا ماما ما تبتديش الاسطوانة لي دايما بسمعها

 صباح اتمنى ما تندميش......على فكرة في شغالة جات هنا نهاردة جديدة عايزة معلومات عليها 

سلمى ليه بدر منها حاجة مش عاجباكي 

صباح لا طبعا هي داخلة دلوقتي حالا بس لازم اعرف مين بيشتغل عندي علشان مش عايزة مشاكل 

سلمى حاااضر اوامر تانية 

صباح لا سلامتك يا حبيبتي

سلمى على فكرة المسا حروح مع جاسر المستشفى حاطمن على اسر 

صباح ماشي سليميلي عليه..... و حبقى ازوره مع باباكي بكرى 

في الطبخ كانت بسمة تجيب على عدة اسالة تطرحها فاطمة و في الاخير احضرت الاخيرة سلة من الخضر المتنوعة و وضعتها على الطاولة 

فاطمة الخضر اهيي عايزاكي تعميليلي شربة خضار 

بسمة حاضر 

فاطمة تعرفي تعميليها صح 

بسمة ايوا طبعا كنت فاكرة الموضوع كبير يعني 

فاطمة بابتسامة انا لسة بجربك و دا الاختبار الاول لو ما نفعتيش في الطبخ ننقلك لتنظيف 

بسمة لا حاعرف اعملها اطبخ احسن ما نظف 

فاطمة يلا شدي حيلك بقاا 

في هذه الاثناء رن هاتف بسمة لتجيب 

بسمة الوو 

الشيخ ايوا بنتي انتي فين 

بسمة انا في الشغل في البيت لي قال عليه منصور 

الشيخ خلاص شغلوكي بالسرعة دي طب و حتخلصي الساعةكام 

بسمة بابتسامة ماتخافش هما قالو اني حادخل الساعة و اخلص الساعة 6 و في ساعات راحة زي ما قالت فاطمة الشيخ طيب كويس جداا...كنت عايزك تيجي علشان نشوف البيت الراجل جاي مخصوص علشان ياجره النهاردة وبعدين حيسافر المحافظة مرة التانية

بسمة بخجل هو انا لسة النهاردةاول يوم شغل حتبقى كسفة لو طلبت اخرج و انا لسة داخلة...لو مافيهاش عڈاب يا شيخ ممكن تروح انت و طنط رقية تشوفو

البيت لو عاجبك اتفاهم انت مع راجل وخلاص.

الشيخ حاضر ولا يهمك بس عايز اعرف السعر لي تقدري تاجري بيه علشان اعرف اتكلم مع الراجل 

بسمة هي قالت اننا مش حنختلف و مش حكون غير راضية يعني على حسب كلامها حيكون المبلغ كويس يعني فاطمة هو مبدئيا حيكون 900جنيه و كل ماكان شغلك كويس حتزود عليه.... الناس دي كريمة اويي 

بسمة بابتسامة فاطمة المشرفة بتقول مبدئا حيكون 900جنيه..

قاطعها الشيخ سمعتها احسن برده على كدة حاتفق معاه على 300جنيه ايه رايك 

بسمة ايلي تشوفه احسن اعمله 

الشيخ على بركة الله يلا ربنا يكون في عونك سلام عليكم

بسمة وعليكم السلام و رحمة الله 

كان جاسر مستلقي على سريره دلفت الى غرفته عمته نورة 

نورة ممكن ادخل 

جاسر اتفضلي يا عمتو ازيك

نورة الحمدلله بصراحة زهقت و انا قاعدة لوحدي قلت اجي افضفض معاك شوية 

جاسر تعالي هنا انتي زهقتي مننا ولا سي رامز وحشك 

نورة بابتسامة بصراحة رامز وحشني جداا و كمان بيتي وحشني لولا خالد اصر علي اجي هنا علشان رامزمسافر مكنتش جيت 

جاسر بغمزة وابتسامة يا عيني على الحب

نورة يتضحك علي يا عم النحنوح و انت نسيت نفسك ولا اييه و الست سلمى لي اواخدة عقلك 

جاسر مين سلمى 

نورة بغمزة مممم دلوقتي مبقتش تعرف سلمى.....سلمى لي اخدا عقلك و قلبك 

جاسر ايييدا هو باين كدا فعلاا 

نورة تصدق انك واقع لشوشتك.......مادام بتحبها كدا ماتقدمتلهاش لحد دلوقتي لييه 

جاسر انا كنت ح اتقدملها بس موضوع اسر و عمي و البنت لي اسمها بسمة غيرو مخططاتي كلها 

نورة ربنا يقوم اسر بالسلامة..........انت عرفت اننه التحليل طلع سلبي 

جاسر ايوا عرفت 

نورة بجد كنت بتمنى انها تكون بنته علشان خالد يفرح شوية بس نعمل اييه الحمدلله

جاسر بصراحة كدا البنت باين عليها طيبة تعاطفت معاها جداا خصوصا بعد ما شفت معاملة جدها معاها في الشفى 

نورة هو انتو شفتوها في المشفى 

جاسر ايوا لما رحنا عند اسر لمشفى كانت جدتها توفت فنفس المشفى و جدها باين عليه مش طايقها علشان ضربها جاامد و طردها قدام الناس تصدقي 

نورة ايييدا هو لسة في رجالة كداا.....يا عيني علييبها حتكون راحت فين حبة عيني لا اب ولا ام يطبطبو عليها 

جاسر انا لحقتها اتكلمت معاها شوية و كانت واثقة جداا انها بنت عمي حتى اني اترجيتها تيجي معايا البيت بس ما رضيتش 

نورة اه طبعا ما انتم كمان زودتوها معاها اول مرة جات هنا علشان كدا خاڤت لو تعاملتو معاها كويس كان ممكن تطمن و تيجي....بس تعرف احسن انها ما جاتش لو جات و بعدين طلع التحليل سلبي حتكون حالتها اسوء 

جاسر تصدقي انها باتت في مسجد 

نورة و قد وصلت الى ما تريد معرفته ايييدا بجد 

جاسراه والله دي نقطة تنحسب ليها مكنتش اتوقع ابداا انها تروح مسجد لو بنت غيرها الله لعليم كانت حتروح فين 

نورة بقولك هو انت لحقتها بالعربية ولا كانت بتتمشى......يعني كان

معاها فلوس تاخد تاكس ولا كانت بتتمشى لما راحت المسجد 

جاسر لا كانت بتتمشى اصلا الجامع بعيد عن المشفى تيجي ربع ساعة مشي 

نورة بحزن يا حبيبتي ... ربنا يلاقيها بناس خير ينفعوها في محنتها 

جاسر يا رب 

نورة بقولك ايييه انجز يا عم و اخطب اعملنا حفلة كبيييرة ننسى فيها المصاېب لي نزلت فوق دماغنا دي 

جاسر حاااضر من عني ادعي بس يقوم اسر بخير و احنا نعمل احلى حفلة 

اتجه الشيخ الى عنوان الضابط ليتفاهم على احار الشقة 

الضابط الشقة اهي كاملة من مجاميعه زي ماانت شايف 

الشيخ الشقة بسم الله ماشاءالله حلوة جداا بس يا ترى طالب فيها كااام اجار 

الضابط انا والله مش حيهني كام قد ما يكون فيها حد يهتمي بيها و بنظافتها كل يوم مش طالب اقل من 500جنيه و انت شايف انها بتسوى اكتر بس راعيتك علشان انت شيخ مسجدو الراجل لي كلمني موصيني عليك 

الشيخ مش كانه 500جنييه كتيير 

الضابط مش كتير عليها يا عمي والله وانت شايف بنفسك شقة جميلة و فمنطقة هادية مش حتلاقي زيها بسهولة 

 الشيخ